25 April, 2024

BURASAK MAKANAN BUGIS?

Buras atau burasak ialah sejenis masakan Bugis yang berasaskan beras dan santan. Biasanya ia dibuat semasa hari-hari perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Buras disediakan dengan memasak beras dengan santan. Beras yang sudah masak itu tadi kemudiannya dibungkus dengan daun pisang lalu diikat sebelum direbus selama sekurang-kurangnya empat jam. Buras mudah ditemui di kawasan-kawasan yang mempunyai komuniti Bugis.

Nama alternatif        Burasak.

Jenis                        Hidangan nasi, snek, lauk.

Tempat asal             Sulawesi Selatan, Indonesia.

Kawasan/rantau      Indonesia, Malaysia.

Bahan utama           Santan, beras.

    Salah satu tradisi peninggalan masyarakat Orang Bugis yang sangat mantap lagi sensasi sedapnya. Nama yang tidak asing lagi, itulah BURASAK @ BURAS - BUat raSA Syok Ketagih akan makanan ini. Biarlah jenama ini sendiri yang membawa seribu arti dan rasa, bersempena akan kehadiran orang yang paling utama dan dihormati di negeri Selangor ini. Mungkin anda belum mengenali Sultan / Raja Lumu, Sultan Salahuddin Shah, Almarhum sultan Selangor pertama yang memerintah negeri Selangor kurun ke-17 yang lalu. Bahkan makamnya ada di Kuala Selangor. Nah ini dia, bukan sahaja orangnya malah makanannya juga telah menawan seluruh hati rakyat akan keenakan makanan tradisional ini.

            Burasak adalah sajian tradisi orang Bugis yang biasanya dinikmati di musim perayaan-perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha malah perayaan lain di Malaysia. Ia dihasilkan dan diperbuat dari makanan asasi kita iaitu beras yang dimasak bersama santan yang kemudiannya dibungkus bersama daun pisang sebelum direbus atau dikukus. Rupanya seakan-akan ketupat yang sudah tentunya sajian ini mempunyai keistimewaannya yang amat tersendiri. Bagi mereka yang baharu pertama kali melihat hidangan ini pun pasti akan terliur dan ingin tahu bagaimana rasanya, kan. Namun begitu suatu masa nanti ia akan setanding dengan ketupat dan lemang yang menguasai tahta makanan semasa hari perayaan. Bagi mereka yang teringin mencuba membuatnya, mencuba kemampuan diri, makan atau merasa? Berikut ini diperturunkan bahan-bahan dan cara membuatnya. Sungguh senang sekali. Selamat mencuba.

 

CARA MEMBUAT BURAS @ BURASAK YANG SEDAP.

SEDIAKAN BAHAN-BAHANNYA:

Beras standard.

Santan kelapa

Air putih

Garam

Daun pisang - potong saiz kertas A4

Daun pisang kepok bersaiz besar

Tali rafia untuk mengikat.

[Sediakan bahan-bahan ini secukupnya].

 

CARA MEMASAK:

1. Basuh beras kemudian satukan bersama santan, air dan garam secukupnya. Ia seakan sama sebagaimana memasak nasi lemak atau lemang. Tanak hingga hampir masak. Jangan lupa ya.

2. Bungkus nasi yang dimasak tadi menggunakan daun pisang. Lakukan hingga habis.

3. Ambil 6 keping bungkusan burasak. Bungkus @ ikat sekali lagi menjadikan bungkusan besar. Ikat dengan kemas.

4. Untuk memasaknya, rebus bungkusan Burasak tadi selama 8 jam (yang benar-benar masak).

5. Angkat dan sejukkan. Burasak enak dimakan bersama Asam Pedas Ikan Parang dan Bejabuk juga rendang daging (cadangan). Bergantung kepada cita rasa anda.

Benarlah akan kata-katanya.

Harimau mati meninggalkan belang,

manusia mati meninggalkan nama

yakni kebaikan yang ditinggalkan oleh-Nya. Aamiin.

 

Nor Isna 14 Apr 2024,

 

Kredit dan rujukan untuk:

1.    https://ms.wikipedia.org/wiki/Buras

2.    https://www.rasa.my/resipi-burasak-sajian-tradisi-orang-bugis-yang-sangat-sedap/

3.    https://www.youtube.com/watch?v=vQPx6_DR9ek

4.    https://www.youtube.com/watch?v=ZTPGEk_RY-4

5.    Saudari Siti Nor Farahin kongsikan resipinya.

6.    Kredit resipi & foto: Siti Nor Farahin

 

No comments:

Post a Comment