13 December, 2014

13 DIS 2014 TOPIK 8 KREATIVITI DAN PENGIKLANAN

PENGENALAN -
TOPIK 8 KREATIVITI DAN PENGIKLANAN

"Seseorang yang melakukan kesilapan dan tidak membetulkannya telah membuat satu lagi kesilapan" Luqman Al-Hakim

Kreativiti memainkan peranan yang amat penting dalam pengiklanan. Iklan-iklan yang kreatif boleh
menarik perhatian pembaca, pendengar dan penonton media. Dalam buku, Strategi kreatif dalam pengiklanan, penulis berkata bahawa iklan "hendaklah mengandungi mesej Persuasif yang boleh meyakinkan orang ramai untuk bertindak." Untuk menjadi kreatif, penulis menegaskan bahawa iklan "mesti mempunyai hubungan yang relevan dengan penonton dan paparan jualan idea-idea dengan cara yang tidak dijangka." Topik ini memperkenalkan anda kepada konsep kreativiti, strategi kreatif dan kreatif memproses supaya anda boleh membuat iklan yang kreatif dengan keupayaan untuk menarik orang ramai.

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. mentakrifkan pengiklanan kreatif ;
2. membincangkan bagaimana pengiklanan kreatif adalah berkaitan dengan idea yang besar;
3. menghuraikan ciri-ciri orang yang kreatif dan proses kreatif;
4. mengenal pasti elemen-elemen penting dalam pengiklanan kreatif;
5. Reka bentuk rangka kerja utama bagi borang arahan kreatif; dan
6. Terangkan bagaimana kreatif pengiklanan dihubungkan kepada keberkesanan pengiklanan.

Topik8 Creativity??and??Pengiklanan

PENGIKLANAN YANG KREATIF
Apa itu pengiklanan kreatif? Menurut pengiklanan DDB Needham agensi, iklan berkesan adalah salah satu yang relevan, asli dan mempunyai kesan. Ia selalunya dikenali sebagai ROI atau berkenaan, asli dan mempunyai kesan. Dalam
kata-kata lain, idea iklan mesti relevan dan mengandungi maksud tertentu bagi penonton. Maksud iklan mestilah difahami dengan jelas oleh penonton dan tidak mengelirukan.
Iklan yang dikatakan asal apabila ia adalah salah satu jenis. Ini bermaknapembaca, pendengar dan penonton mesti tidak melihat iklan yang sama konsep sebelum ini. Iklan asal boleh mengambil penonton dengan kejutan dan merebut perhatian mereka.
Untuk iklan berkesan, idea mesti mencipta kesan. Kreatif yangiklan adalah tidak hanya satu yang bisa oneÊs perhatian, tetapi yang boleh menjadi dikekalkan dalam ingatan penonton. Iklan tersebut boleh menonjol berbanding iklan-iklan lain. Iklan-iklan tersebut dikatakan mempunyai kuasa berhenti setelah berasal daripada idea-idea yang tidak pernah berlaku kepada sesiapa sahaja sebelum ini. Ini dikatakan menjadi kreatif.

Rajah 8.1: Keperluan kreatif pengiklanan

Cuba untuk berfikir tentang iklan yang anda telah membaca kira-kira, heard atau dilihat. Pandangan iklan-iklan yang boleh dipertimbangkan kreatif? Mengapa anda berkata demikian? Apakah definisi anda pengiklanan kreatif?

AKTIVITI 8.1

Rajah 8.3: Kempen Punya susu? Memaparkan selebriti, Mawi

Pada pandangan anda, apakah idea iklan yang ditunjukkan dalam Rajah 8.2 dan 8.3?

Rajah 8.2: Kempen pengiklanan Punya susu? di Amerika Syarikat

Setiap iklan yang berkesan perlu mempunyai idea yang besar, iaitu konsep kreatif yang menggunakan strategi pengiklanan supaya mesej boleh merebut perhatian penonton dan menjadi teringat.

Dalam pengiklanan Kempen susu punya? , oleh California Lembaga Pengarah susu, ide utama adalah bahawa apabila orang minum susu yang mereka suka makan sepotong kek atau biskut beberapa. Idea besar idea yang disampaikan secara visual dan lisan. Punya susu? satu soalan, tetapi dalam kebanyakan Kempen-kempen mereka, ini adalah mengulangi atau bertetulang menggunakan gambar yang personaliti, terutamanya selebriti dengan visual menunjukkan susu putih misai. Konsep ini memenangi beberapa anugerah di Amerika Syarikat dan dianggap kreatif. Idea besar melibatkan anjakan minda. Ia perlu memaparkan sesuatu dari sudut yang berbeza.

Mencari konsep kreatif unik dipanggil lompat kreatif, iaitu proses memindahkan penyata yang strategik menjadi satu idea yang boleh menukar strategi tersebut dalam satu cara yang menarik dan unik. Idea-idea kreatif mestilah asli (berbeza dan tidak dijangka) dan strategik (sesuai kepada produk dan sasaran penonton). Pengiklan mestilah bersedia mengambil risiko setiap kali mereka mahu mencipta idea baru. Sejak semua iklan idea-idea kreatif membawa unsur risiko, oleh yang demikian, salinan ujian yang sering dijalankan, untuk menguji idea sebelum ia dilancarkan untuk mengukur keberkesanannya.

KONSEP KREATIVITI

Kreativiti tidak boleh ditakrifkan dengan mudah. Kreativiti juga bermaksud kemampuan untuk mengada-adakan.
Donald W. Mackinnon menganggap kreativiti sebagai keupayaan untuk mencipta yang asal dan tindak-balas yang penting dalam satu bentuk yang realistik dan wajar terhadap masalah atau isu-isu yang dihadapi. Rollo May, penulis buku, cinta dan akan, ditakrifkan kreativiti sebagai suatu proses membuat atau mencipta sesuatu yang baru.
Pakar psikiatri terkenal, Fromm Erich Priebke yang telah, menganggap kreativiti sebagai keupayaan untuk melihat dan memberi maklum balas. Di dalam buku beliau, bakat kreatif yang membimbing, E. Paul's Torrence, kreativiti ditakrifkan sebagai proses mencari maklumat masalah jurang, mewujudkan satu idea atau hipotesis, percubaan atau menyesuaikan hipotesis dan menyatakan dapatan kajian. (Mohd Sidin & Noorbathi, 1993).
Berdasarkan definisi ini, kreativiti boleh berkata kepada keupayaan mental atau keupayaan seseorang mencipta sesuatu yang baru, asli dan bernilai; dalam keupayaan untuk melihat link baru dan keupayaan untuk menggunakan imaginasi.
Menurut Jewler & Drewniany (2005), komponen-komponen kreatif definisi termasuk yang berikut:

(a) kreatif iklan mempunyai hubungan yang berkaitan antara jenama dan penonton sasaran
Jenama merangkumi lebih daripada hanya satu nama yang menarik, logo atau slogan. Ia adalah satu
Koleksi kenangan yang sedia ada di minda pengguna. Sebagai contoh, dalam Iklan Disney mengingatkan penonton bahawa sihir adalah penting untuk setiap individu.

Iklan Disney kedua menunjukkan seorang ibu muda dengan anak perempuan beliau. Mereka memasuki Lif penuh dengan orang yang mereka tidak tahu dan gadis kecil mula berkaitan pengalaman beliau ketika beliau melawat Disneyland. Beliau adalah begitu bersemangat tentang lawatan yang nampaknya seperti dia hanya pulang dari kedatangannya. Walau bagaimanapun, ibunya menerangkan bahawa lawatan yang berlaku setahun yang lalu.
Gadis kecil ini terus memberitahu bagaimana mereka membeli beberapa Kedai Cenderamata untuk semua orang-orang, termasuk abangnya bayi. Mereka semua tersenyum. Hujung ibu iklan itu dengan berkata "Kita semua mempunyai masa yang baik".

(b) idea-idea memaparkan idea-idea jualan
Idea jualan boleh dalam bentuk yang ketara, seperti sabun basuh Dynamo yang memastikan bahawa pakaian anda putih tulen, atau ia boleh masuk yang tidak nyata membentuk, sebagai contoh, tentang bagaimana tarian ballet boleh mengubah hidup anda. Ini Kaedah menyampaikan idea-idea jualan boleh dalam bentuk rasional atau emosi atau yang gabungan kedua-duanya. Kerana pesaing boleh menyalin semua produk dan perkhidmatan,

8.2

idea jualan yang menggunakan pujukan emosi lebih terikat untuk meninggalkan satu memberi kesan ke atas pujukan rasional.

(c) kreatif iklan tidak dijangka
Iklan dianggap kreatif jika idea asal dan tidak dijangka. Sebagai contoh, kebanyakan iklan tentang mencuci serbuk akan dijangkakan. Kami sentiasa ditunjukkan visual kanak-kanak bermain, maka tiada kotoran degil, diikuti dengan kemunculan basuh dengan serbuk yang boleh basuh diri kotoran degil, dan akhirnya, masalah ini diselesaikan. Iklan jenis ini tidak lagi dianggap asli dan adalah benar-benar boleh diramal. Dalam iklan memaparkan rentetan jenama Stren, ia menunjukkan mereka yang seorang lelaki yang memancing dan di belakang beliau Seluar koyak yang mempunyai telah dijahit menggunakan tali Stren.

Mesej yang iklan ini cuba sampaikan adalah bahawa rentetan ini sangat tahan lasak. Jika pengiklan sebaliknya menunjukkan mereka yang menjadi ikan besar berjaya ditangkap menggunakan string ini, idea jenis ini telah digunakan dan oleh itu, adalah tidak asli.

Menurut pakar-pakar pengiklanan, John Eighmy (Wells, 2006), kira-kira 50 satu daripada iklan-iklan di Amerika Syarikat pada masa ini adalah peniru pengiklanan, iaitu satu salinan idea-idea yang telah digunakan oleh orang lain. Iklan ini mungkin kali, tetapi idea utama datang dari iklan asal dan sebagainya ini tidak asal.

Di Malaysia, kita akan menunjukkan beberapa iklan Petronas semasa musim perayaan. Kebanyakan mesej dengan sentuhan emosi untuk mencapai penonton dan meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Ia adalah relevan, asli dan mempunyai satu kesan. Berhati-hati melihat kedua-dua iklan itu yang di bawah. Apakah pengiklan cuba untuk menjual dalam iklan dua ini? Apakah Idea besar dalam hal ini iklan? Pada pandangan anda, Adakah iklan ini kreatif? Mengapa?

AKTIVITI 8.2

Rajah 8.4: Pengiklanan yang kreatif
Sumber: http://adsoftheworld.com/media/print/friends_adult_diapers_car
http://adsoftheworld.com/media/Print/friends_adult_diapers_theater

Lihatlah iklan dalam Rajah 8.5. Apakah mesej yang pengiklan yang berusaha menyampaikan melalui iklan ini? Jika anda ingin menggunakan idea ini di Malaysia, yang anda fikir adalah yang paling orang yang sesuai untuk menjadi pengiklan? Terangkan mengapa. Siapakah sasaran penonton? Apakah mesej yang dihantar kepada mereka?

Rajah 8.5: Pengiklanan kreatif

Sumber: http://adsoftheworld.com/
media/cetak/anti_smoking_gun

ACTIVITY 8.3

Dalam pengiklanan, Semua aktiviti melibatkan keupayaan kreatif. Kreativiti adalah diperlukan dari peringkat awal untuk mewujudkan utama idea dan konsep sehingga Penulisan Naskah Iklan, hala tuju, pengeluaran, promosi dan lain-lain aktiviti pengiklanan. berdasarkan kepada Bernbach (Advertising Age, 1971), teras ÂÚ.the kreativiti adalah discipline. Beliau dibahagikan kepada disiplin empat aktiviti seperti yang berikut:

(a) disiplin untuk mendapatkan kelebihan barangan dan Perkhidmatan;
(b) disiplin untuk mencipta iklan canggih dan estetik;
(c) disiplin untuk menguruskan; dan
(d) disiplin untuk mewujudkan kesedaran sosial dan bertanggungjawab kepada orang awam.

Dalam pengiklanan kreativiti, terdapat enam tema penting yang anda perlu tahu. Dalam mula-mula dikenali sebagai strategi yang kreatif, dan yang kedua sebagai taktik kreatif. Kreatif strategi merujuk kepada Âhow sebuah iklan mesej akan conveyedÊ dan kreatif taktik yang merujuk kepada Âensuring bagaimana strategi mesej akan executedÊ.

Kedua-dua ini memainkan peranan yang penting dalam apa jua jenis iklan. Keupayaan untuk datang dengan menyegarkan, idea-idea unik dan sesuai yang boleh digunakan untuk komunikasi menyelesaikan masalah yang dikenali sebagai pengiklanan kreatif.
Anda boleh melayari laman web berikut untuk mendapatkan idea-idea iklan:

GoCreate.com: www.gocreate.com
Berfikir kreatif: www.creativethink.com

ORANG-ORANG KREATIF
Adakah anda menganggap diri anda seorang yang kreatif? Mengapa?
Dalam Asas Periklanan yang ditulis oleh Mohd Sidin dan Noorbathi Badaruddin (1993), yang penulis menjelaskan bahawa pada tahun 1946, sekumpulan ahli psikologi dengan Carnegie di Geran Syarikat memulakan penyelidikan Kebangsaan tentang orang-orang kreatif. Kajian ini melibatkan seramai 600 orang yang didapati sangat kreatif melalui satu temu duga kaedah. Penemuan-penemuan yang dilaporkan kepada Donald MacKinnon menunjukkan bahawa orang-orang yang kreatif mempunyai kemahiran dan untuk rekod pengalaman. Mereka boleh membuat pembezaan, yang sentiasa berhati-hati dan abstrak dikendalikan dengan perkara-perkara yang mudah. Mereka memberikan kurang penekanan kepada jawapan, adalah kurang berminat dengan apa yang orang lain telah pemikiran mereka; mereka tidak conformists dan juga mereka-conformists. Mereka secara percuma. Ini adalah berbeza sama sekali daripada orang-orang bebas-kreatif. Mereka dihargai pengiktirafan, tidak kira berapa kecil. Mereka juga mempunyai perasaan ego yang lebih tinggi dan ghairah.

Mengikut Ron Hoff, orang kreatif yang mempunyai nilai-nilai sama yang empat, iaitu:
(i) mereka adalah pemerhati kompulsif seseorang;
(ii) mereka lebih suka untuk membuat kes untuk mempengaruhi orang lain;
(iii) mereka melihat perkara-perkara dari perspektif yang berbeza daripada orang lain; citarasa mereka telah biasa tetapi dinyatakan dengan cara yang luar biasa;
(iv) mereka mahu orang melihat apa telah dicapai.

Agensi pengiklanan mempunyai tiga bahagian utama, iaitu Jabatan akaun, Jabatan media dan Jabatan kreatif. Jabatan untuk menghasilkan iklan-iklan yang kreatif adalah Jabatan kreatif yang terdiri daripada kreatif yang Pengarah, Copywriter, Pengarah seni, pereka grafik, artis, dan lain-lain. Masing-masing mesti mempunyai kebolehan kreatif yang tinggi untuk menjalankan tugas masing-masing dengan lebih berkesan.

Rajah 8.6: Leonardo DaVinci dan Albert Einstein:

Contoh-contoh Genius kreatif.
Untuk maklumat lanjut mengenai kreativiti dalam pengiklanan, melayari laman web berikut:
Anugerah Clio: www.clioawards.com

STRATEGI KREATIF
8.4
Strategi ialah satu pelan yang direka bentuk dengan teliti untuk membunuh pertandingan. Mana-mana janji yang kekurangan pembunuh naluri bukanlah satu strategi. Mana-mana premis doesnÊt yang menggambarkan atau termasuk yang consumerÊs yang sangat diperlukan bukanlah satu strategi. Mana-mana premis yang embalmed dalam sengit, diramalkan Bahasa bukanlah satu strategi. Mana-mana premis alamat seluruh dunia, wanita 3 93, bukanlah satu strategi. Mana-mana premis yang boleh ditukar ganti dengan yang satu lagi produk yang strategi. Ujian sebenar strategi pengiklanan adalah untuk membolehkan manusia lain membacanya. Jika canÊt orang yang mengatakan Ya, thatÊs saya, atau Ya, saya yang perlu, atau Ya, thatÊs saya ?? masalah
membuangnya.
John Lyons, berani: Pengiklanan dari dalam keluar (New York: AMACOM, 1987) m.s.124

Dalam pengiklanan, strategi berkaitan dengan cara menjual. Ia adalah satu ciptaan kepada mencapai maksud tertentu dan tujuan ini tidak pernah diabaikan. Ia sentiasa orientates sekitar keputusan atau output dan pengiklanan, hasil yang dikehendaki adalah sesuatu yang yang tidak dapat dipisahkan daripada usaha-usaha untuk mewujudkan kesedaran, merangsang percubaan dan akhirnya mencipta jualan.
Strategi dalam pengiklanan adalah seni untuk ?? bukan sains. Walaupun begitu, untuk memulakan strategi, kita mestilah berhati-hati terhadap fakta-fakta, dan fakta-fakta yang disebut berkaitan dengan barang-barang, Pertandingan untuk baik, arah persaingan pasaran, dan dengan lebih mendalam pengetahuan bakal pelanggan (Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin, 1993).

dalam penulis menjelaskan bahawa pada tahun 1946, sekumpulan ahli psikologi dengan Carnegie di Geran Syarikat memulakan penyelidikan Kebangsaan tentang orang-orang kreatif. Kajian ini melibatkan seramai 600 orang yang didapati sangat kreatif melalui satu temuduga kaedah. Penemuan-penemuan yang dilaporkan kepada Donald MacKinnon menunjukkan bahawa orang-orang yang kreatif mempunyai kemahiran dan untuk rekod pengalaman. Mereka boleh membuat pembezaan, yang sentiasa berhati-hati dan abstrak dikendalikan dengan perkara-perkara yang mudah. Mereka memberikan kurang penekanan kepada jawapan, adalah kurang berminat dengan apa yang orang lain telah pemikiran mereka; mereka tidak conformists dan juga mereka-conformists. Mereka secara percuma. Ini adalah berbeza sama sekali daripada orang-orang bebas-kreatif. Mereka dihargai pengiktirafan, tidak kira berapa kecil. Mereka juga mempunyai perasaan ego yang lebih tinggi dan ghairah.

Mengikut Ron Hoff, orang kreatif yang mempunyai nilai-nilai sama yang empat, iaitu:
(i) mereka adalah pemerhati kompulsif seseorang;
(ii) mereka lebih suka untuk membuat kes untuk mempengaruhi orang lain;
(iii) mereka melihat perkara-perkara dari perspektif yang berbeza daripada orang lain; citarasa mereka telah biasa tetapi dinyatakan dengan cara yang luar biasa;
(iv) mereka mahu orang melihat apa telah dicapai.

Agensi pengiklanan mempunyai tiga bahagian utama, iaitu Jabatan akaun,
Jabatan media dan Jabatan kreatif. Jabatan untuk menghasilkan
iklan-iklan yang kreatif adalah Jabatan kreatif yang terdiri daripada kreatif yang
Pengarah, Copywriter, Pengarah seni, pereka grafik, artis, dan lain-lain. Masing-masing
mesti mempunyai kebolehan kreatif yang tinggi untuk menjalankan tugas masing-masing dengan lebih berkesan.

Rajah 8.6: Leonardo DaVinci dan Albert Einstein:

Contoh-contoh Genius kreatif
Untuk maklumat lanjut mengenai kreativiti dalam pengiklanan, melayari laman web berikut:
Anugerah Clio: www.clioawards.com

STRATEGI KREATIF

Strategi ialah satu pelan yang direka bentuk dengan teliti untuk membunuh pertandingan. Mana-mana janji yang kekurangan pembunuh naluri bukanlah satu strategi. Mana-mana premis doesnÊt yang menggambarkan atau termasuk yang consumerÊs yang sangat diperlukan bukanlah satu strategi. Mana-mana premis yang embalmed dalam sengit, diramalkan Bahasa bukanlah satu strategi. Mana-mana premis alamat seluruh dunia, wanita 3
93, bukanlah satu strategi. Mana-mana premis yang boleh ditukar ganti dengan yang satu lagi produk yang strategi. Ujian sebenar strategi pengiklanan adalah untuk membolehkan manusia lain membacanya.
Jika canÊt orang yang mengatakan Ya, thatÊs saya, atau Ya, saya yang perlu, atau Ya, thatÊs saya ?? masalah membuangnya.
John Lyons, berani: Pengiklanan dari dalam keluar (New York: AMACOM, 1987) m.s.124

Dalam pengiklanan, strategi berkaitan dengan cara menjual. Ia adalah satu ciptaan kepada
mencapai maksud tertentu dan tujuan ini tidak pernah diabaikan. Ia sentiasa orientates
sekitar keputusan atau output dan pengiklanan, hasil yang dikehendaki adalah sesuatu yang
yang tidak dapat dipisahkan daripada usaha-usaha untuk mewujudkan kesedaran, merangsang percubaan dan akhirnya mencipta jualan.
Strategi dalam pengiklanan adalah seni untuk ?? bukan sains. Walaupun begitu, untuk memulakan strategi, kita mestilah berhati-hati terhadap fakta-fakta, dan fakta-fakta yang disebut berkaitan dengan barang-barang,

Pertandingan untuk baik, arah persaingan pasaran, dan dengan lebih mendalam
pengetahuan bakal pelanggan (Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin, 1993).
Strategi kreatif adalah bahagian bersepadu daripada rancangan pengiklanan. Apa yang
tujuan? Tujuannya adalah untuk menyediakan hala tuju untuk mencipta iklan apabila
Perancangan dijalankan. Perancangan kreatif adalah berdasarkan pada semua jenis keputusan dan
maklumat pra yang diperolehi oleh agensi-agensi melalui kajian dan penyelidikan pengiklanan.
Penyelidikan memainkan peranan penting sebagai maklumat mengenai penonton (penonton
Penyelidikan), competitorsÊ Perkhidmatan (pesaing aktiviti penyelidikan), maklumat
sasaran pasaran (penyelidikan pasaran sasaran), maklumat tentang fikiran dan
pandangan pengguna terhadap produk-produk yang sedia ada (kedudukan penyelidikan) dan
iklan mesej penyelidikan, iaitu pra dan ujian pasca mesej ke arah
iklan-iklan yang telah pernah ditunjukkan atau cadangan iklan untuk menjadi
pelepasan boleh belajar.

William M. Weilbacher menjelaskan bahawa penyelidikan pengiklanan adalah satu usaha yang
secara khusus dan secara amnya barang-barang yang perlu disampaikan dalam membuat keputusan yang
iklan; membantu dalam menentukan khalayak sasaran; membantu dalam penilaian yang
setakat mana pelaksanaan komunikasi pengiklanan disampaikan
berjaya; dan membantu dalam menilai tahap mana wang untuk pengiklanan
telah dibelanjakan secara manfaat dan berkesan.
Weilbacher, penyelidikan pengiklanan adalah input untuk perancangan, panduan pengiklanan
kreativiti pengiklanan, iklan dan pengiklanan
Kempen, dan teori-teori mengenai bagaimana pengiklanan kerja-kerja (Mohd Sidin & Noorbathi
Badaruddin, 1993).

Beberapa soalan perlu diberi perhatian apabila belajar strategi. Adalah strategi
digunakan berkaitan dengan pasaran sasaran? Adakah ia asli atau hampir sama dengan jenama lain
dalam kategori produk yang sama? Adakah ia mempunyai kesan? Ia akan membawa kebaikan
pulangan?

CIRI-CIRI STRATEGI KREATIF
Terdapat empat ciri-ciri utama strategi kreatif. Mereka adalah seperti berikut:

(a) mudah
Strategi kreatif mestilah mudah difahami terutama dengan pihak
pelanggan. Strategi mudah difahami yang boleh menyampaikan pengiklanan
mesej dengan jelas dan pada masa yang sama, mengukuhkan lagi kesan yang dikehendaki.
8.5 Dengan menggunakan penyata strategi yang ditunjukkan di dalam kotak di atas, tulis anda
strategi untuk produk atau perkhidmatan, atau organisasi.

AKTIVITI 8.4

FORMAT PENYATA STRATEGI
1. Siapakah sasaran? Memberi penerangan ringkas gaya hidup/sikap. Merangkumi beberapa
demografi, tetapi ini adalah tidak penting bagi kebanyakan produk. Pengguna, berat
pengguna, nonusers, pengguna jenama yang berdaya saing hubungan dengan lain-lain
penggunaan produk/Perkhidmatan?

2. di manakah kita kini berada dalam fikiran orang ini? Mereka donÊt mengenali kami, tetapi donÊt
Gunakan kami. Mereka memilih jenama lain kerana ÚThey donÊt memahami apa yang kita
boleh lakukan. Mereka donÊt menggunakan kami untuk perkara-perkara yang cukup. Dan sebagainya.

3. di mana adalah pesaing kami dalam fikiran orang ini? Menggunakan pendekatan yang sama
seperti di atas tetapi fokus kepada jenama-jenama yang bersaing.

4. di mana kita ingin berada di dalam fikiran orang ini? Produk berada pada kedudukan yang
kerana ÚProduct adalah pilihan terbaik kerana sekarang Ú mereka tahu produk yang akan Ú

5. Apakah janji pengguna, "idea besar? Nyatakan fokus utama anda
Kempen. Bukan slogan atau tag line pada peringkat ini, tetapi idea dalam mudah yang
Bahasa yang akan bertindak sebagai asas untuk ?? tag line satu kenyataan ringkas yang jumlah
Apakah kempen ini adalah semua tentang.

6. Apakah bukti-bukti sokongan Menarik pengguna manfaat untuk mengukuhkan
dan Huraikan apa yang anda pilih pada item 5. Membina manfaat support daripada anda
idea yang besar.

7. Apakah nada suara untuk pengiklanan? Memutuskan ?? nada yang sesuai nilai mesra, Keluarga, mengejutkan, berteknologi tinggi, yg membawa ketenangan fakta, ringan rasa bersalah, jenaka dan sebagainya.
Jewler & Drewniany, strategi yang kreatif dalam pengiklanan (2005)

(b) khusus
Strategi khusus yang menyatakan hasratnya secara langsung. Dengan cara ini, pengiklanan mesej lebih mudah difahami dan penonton sasaran tidak cuba dan mentafsirkan mesej pengiklanan yang sedang disampaikan. Kegagalan dalam penonton memahami mesej pengiklanan yang boleh menjurus kepada kegagalan produk atau kempen yang sedang dilaksanakan.

(c) akan layak yang diiklankan
Kempen pengiklanan merupakan satu komponen penting yang perlu diberi perhatian sewajarnya. Iklan hendaklah dengan jelas menerangkan kepada pelanggan bagaimana penting produk atau perkhidmatan. Sebagai contoh, apabila pelanggan membeli sebuah produk tertentu, mereka mesti yakin bahawa mereka akan mendapat nilai bagi mereka
Wang, berkualiti tinggi, rasa baik, ketahanan, ketahanan, warna yang kukuh, dan lain-lain.

(d) Luak
Strategi luar biasa dan khas masih boleh digunakan dan memperbaiki
dari masa ke semasa supaya mereka lebih menarik dan menyegarkan melalui
penekanan baru atau perubahan. Strategi yang tahan lama akan menjadi lebih kuat
dan lebih berjaya dalam mencapai objektifnya.

Rajah 8.7: Ciri-ciri strategi kreatif

PROSES KREATIF
Apabila anda ditugaskan untuk melakukan iklan, di mana perlu anda mula?
Menurut Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin (1993), perkara-perkara berikut
proses atau langkah-langkah yang perlu dipertimbangkan sebelum iklan boleh
dihasilkan.

(a) menentukan prospek
Dari awal, keperluan pengetahuan tentang orang ramai harus diutamakan.
Kita mesti tahu siapa mereka, apa yang diperlukan oleh mereka dan mengapa mereka perlu
Ia. Pelanggan boleh ditakrifkan oleh kepentingan, mereka saudara yang sebenar atau berpotensi
kecenderungannya terhadap produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Sebagai contoh,
ada prospek yang dinyatakan tentang orang-orang sebenar yang memerlukan produk-produk kami.
Selain itu, terdapat prospek menyamar, tentang orang-orang yang memerlukan di
produk atau perkhidmatan. Sesetengah daripada mereka tidak tahu produk yang wujud dalam
pasaran sehingga iklan menangkap perhatian mereka. Terdapat juga yang nonprospective
Kumpulan. Tidak kira berapa berguna atau menarik dan murah dengan
produk yang diiklankan ini, mereka tidak akan berminat dengan produk tersebut.
Sebagai contoh, kami tidak akan menjual produk seperti wanita pakaian dan lain-lain keperluan
kepada manusia. Dalam hal ini, kaji selidik pelanggan mesti dilaksanakan. Profil
hendaklah diturun dengan jelas dan khusus. Definisi jelas
bakal pelanggan mesti dibuat mengikut geografi,
aspek-aspek demografi dan psychographic.
8.6
AKTIVITI 8.5
Apa jenis strategi kreatif sering digunakan oleh restoran-restoran makanan segera di
Malaysia? Siapakah sasaran utama HyperTalk makanan segera ini
Restoran? Pada pendapat anda, mengapa bayi yang telah dipilih untuk di
Iklan McDonald di bawah?
Rajah 8.8: Contoh McDonald
iklan


(b) menganalisis produk atau perkhidmatan yang diiklankan.
Sebelum kita mula menulis tentang produk atau perkhidmatan, kita mesti mengetahui sebagai
banyak yang mungkin tentang produk atau perkhidmatan tersebut. Kita mesti mempunyai lembaran fakta mengenai produk termasuk spesifikasi, keputusan ujian, jualan merekod dan
maklumat umum tentang syarikat yang menghasilkan produk.
Sebaik-baiknya, kita harus mengkaji dan menggunakan produk diri pertama. Meminta kepada
tenaga, ahli farmasi, Pengedar dan sesiapa sahaja yang boleh memberi
maklum balas yang berfaedah. Pergi ke Perpustakaan dan mendapatkan produk kategori serta
daya saing produk yang terdapat di pasaran. Membaca buku-buku komersial dan
jurnal.

Tulis kepada Kumpulan-Kumpulan industri untuk mendapatkan laporan dan penemuan penyelidikan. Mendapatkan
maklumat tentang kebaikan dan keburukan produk
berbanding produk-produk yang berdaya saing. Mengkaji kaedah-kaedah jualan pesaing,
teknik-teknik pengiklanan dan objektif-objektif pasaran.
Selain daripada kajian sekunder ini, menjalankan satu kajian yang utama, iaitu yang
terus penyelidikan dan analisis pelanggan termasuk temubual dan kaji selidik.
Biasanya, kajian ini bertujuan untuk mengetahui mengapa pelanggan menggunakan atau
Jangan gunakan produk.

(c) menentukan objektif
Dari awal-awal lagi, kita mesti menentukan objektif-objektif yang kita ingin
mencapai matlamat melalui iklan. Jika ia adalah sebahagian daripada pengiklanan yang lebih besar
Kempen atau Rancangan Bahasa Melayu, kita perlu menentukan Apakah peranan iklan
dalam pelan induk secara keseluruhannya.
Lebih khusus keputusan kami, dengan mudah ia akan bagi kita untuk menulis di
skrip iklan. Objektif boleh luas atau sempit, khusus atau secara am.

Kita boleh mengaitkannya dengan panjang atau jangka pendek perancangan. Ia boleh melibatkan produk,
Perkhidmatan, idea-idea atau imej. Contoh-contoh objektif yang biasa adalah untuk:
(i) memperkenalkan barang-barang yang baru;
(ii) membina imej syarikat;
(iii) mengumumkan pembaharuan produk;
(iv) link produk rangkaian;
(v) menyampaikan kebaikan produk dan kepakaran;
(vi) menarik pelanggan membeli-belah; dan
(iv) menarik pelanggan baru.

TOPIK 8 KREATIVITI DAN PENGIKLANAN

Rajah 8.9: Iklan boleh dalam bentuk cerita yang sebagai sebahagian daripada
proses kreatif

MENYEDIAKAN IKLAN
Dalam proses melaksanakan strategi kreatif, penulis-penulis iklan atau
penulis-penulis iklan mempunyai beberapa pilihan yang berbeza tetapi tiga langkah-langkah asas yang mesti
dilaksanakan adalah:

TOPIK 8 KREATIVITI 180 DAN PENGIKLANAN

(a) tulis platform salinan
(b) membentuk konsep
(c) memilih pendekatan

Bentuk dan kandungan pengiklanan hendaklah diputuskan selepas kajian yang
produk telah dilaksanakan dengan lebih mendalam, prospek telah dikenalpasti
tepat dan objektif-objektif pengiklanan atau komunikasi telah secara khusus ditakrifkan.

(a) salinan Platform
Semua iklan mesti mempunyai platform salinan pertama. Kadang-kadang, ini salinan
platform telah disediakan oleh pengiklan. Jika platform salinan tidak
disediakan, maka agensi pengiklanan perlu menyediakannya. Platform salinan
adalah suatu kenyataan bertulis tentang objektif serta lain-lain maklumat penting
bagi iklan yang akan dicipta.
Salinan platform dikenali dengan beberapa syarat-syarat lain seperti borang arahan kreatif atau
pelan tindakan. Terdapat banyak cara untuk menulis satu platform salinan, tetapi pada dasarnya,
unsur-unsur penting seperti objektif, sasaran penonton, konsep, faedah-faedah untuk
pelanggan dan penyata strategi kreatif yang perlu untuk dimasukkan ke dalam
platform salinan.
Permulaan logik bagi pelan pengiklanan adalah untuk menentukan tujuan,
matlamat dan harapan. Apakah tujuan iklan? Adalah untuk
kesedaran terhadap jenama produk atau kempen yang dilaksanakan, menukar imej sedia ada, melindungi keperibadian sedia ada atau memaklumkan pelanggan tentang faedah-faedah yang baru dari menggunakan produk tersebut? Atau Ia tidak bercadang untuk meletakkan produk dengan cara yang baru yang yang lebih unik supaya ia boleh menonjol dari produk lain yang bersaing?

Apa-apa tujuan pengiklan, setiap tujuan yang dipilih mestilah
komprehensif dan khusus. Tujuan yang samar-samar atau tidak jelas sebagai contoh untuk menjual
produk, meningkatkan jualan dan menarik lebih ramai pelanggan, mestilah dielakkan.
Khalayak sasaran mestilah didefinisikan dengan tepat dan jelas. Ia adalah hampir
mustahil bagi kita untuk membuat iklan dan cuba untuk sasaran semua Kumpulan
Malaysia, seperti golongan muda, tua, wanita, lelaki, kanak-kanak, dan lain-lain. Sebuah iklan
Pelan yang sesuai dan boleh diterima adalah salah satu yang cuba untuk mencapai individu
Siapa wakil baik bakal pelanggan.

Biasanya, pengiklan akan cuba dan menyasarkan iklan mereka untuk heavy
pengguna, iaitu pelanggan, yang secara purata menggunakan produk yang lebih daripada orang lain.
Apabila menjelaskan penonton sasaran, ciri-ciri yang boleh dikategorikan
dari dalam kependudukan (jantina, umur, tahap pendidikan, pendapatan, status perkahwinan,
bangsa, jumlah kanak-kanak, dll), psychographic (psikologi ciri-ciri pengguna dan sistem nilai mereka), geografi (kawasan tempat tinggal); dan aspek-aspek behaviouristic (hubungan antara penonton yang berdasarkan pengetahuan, sikap dan penggunaan).

Teras utama keseluruhan rancangan pengiklanan merupakan usul jualan unik
yang ini juga dikenali sebagai faedah-faedah utama pengguna. Ia bukanlah satu idea untuk satu
iklan tetapi panduan untuk kempen pengiklanan. Faedah-faedah utama sesuatu produk mestilah proposisi jualan terbaik, Tempahan hebat atau kuat untuk pelanggan.

Ia adalah dalam bentuk tuntutan yang paling bermakna dan luas antara
tarikan. Sebaik sahaja mesej ini boleh memutuskan, memastikan bahawa ia adalah benar-benar
kuat, khas dan tahan lama untuk kekal sebagai isu utama dalam setiap
iklan bagi keseluruhan pengiklanan kempen yang dirancang. Kadang-kadang, persaingan sengit produk dan mustahil untuk meletakkan mengemukakan tuntutan unik yang sedia ada produk yang berdaya saing di pasaran telah di ciri-ciri yang sama.

Dalam hal ini, pengiklan boleh mungkin menjalankan kedudukan bagi mereka produk. Kedudukan ini boleh memaparkan perbezaan dalam minda yang pelanggan tentang produk (bagi contoh antara syampu Pantene, Rejoice,  Sunsilk) dan perkhidmatan (seperti Maxis, Celcom dan Digi).

Rajah 8.10: Contoh iklan Colgate kedudukan

Di samping saranan utama iklan harus juga tekanan yang kepentingan produk. Semua banyak mungkin kelebihan produk bermula dari yang paling penting untuk sekurang-kurangnya harus semua disenaraikan. Di dalam process untuk Penyenaraian semua faedah-faedah yang mungkin, kita akan kenal diri kita yang lebih banyak dengan yang produk dan seterusnya memikirkan strategi yang lebih berkesan.

Penyata yang strategik adalah juga penting kerana ia menentukan kejayaan atau
kegagalan platform salinan. Strategi mesti menjelaskan taktik yang sedang
dirancang untuk digunakan untuk meyakinkan penonton. Strategi ini tidak dapat dijelaskan
khusus tetapi ia adalah asas kepada kempen yang menyeluruh; Ia menyediakan idea yang
perkara-perkara yang akan dilakukan dan bagaimana mesej dapat disampaikan secara langsung dari pihak idea utama dan beberapa cara lain.

Berikut adalah contoh platform salinan.
Contoh 1:

PLATFORM SALINAN IKLAN: MOTEL DESA

Objektif-objektif
Kempen pengiklanan ini dilakukan bagi memberikan maklumat mengenai Desa Motel
sebagai Perkhidmatan praktikal dan menjimatkan kos. Mengutamakan kepentingan ciri-ciri yang penting berbanding untuk Hotel-hotel yang mewah tetapi tidak berfungsi. Kemudahan-kemudahan yang disediakan adalah benar-benar perlu dan lain-lain tidak disediakan kerana mereka tidak perlu. Peruntukan tersebut Kemudahan adalah membazir masa dan wang. Kempen ini bertujuan untuk menukar kepada Mind-set orang ramai memilih untuk sebuah hotel mewah dan menyelesaikan untuk praktikal lebih banyak salah satu.

Penonton sasaran
Kempen ini digubal untuk mencapai penonton yang terdiri daripada pelancong bajet,
Pelancong, dan orang-orang yang ingin pergi bercuti, tetapi yang memerlukan perkhidmatan yang berkualiti tinggi.

Orang-orang yang termasuk keluarga dengan kanak-kanak, pelancong yang akan kos sedar dan
sekumpulan pelancong yang gemarkan penginapan sewa rendah seperti YMCA. Sasaran ini
Kumpulan tidak termasuk orang-orang perniagaan yang nilai mewah untuk meningkatkan imej mereka.

Kepentingan utama pelanggan
Konsep utama yang perlu dijual ialah konsep bajet sedar, iaitu, seorang
boleh mendapatkan lebih nilai untuk wang. Ini termasuk kadar bilik yang lebih murah berbanding dengan lain-lain penginapan yang ekonomi, Kemudahan-kemudahan seperti penghawa dingin, Kolam Renang, permaidani dan kebersihan bilik.

Faedah-faedah lain
(i) Khas rawatan oleh kakitangan hotel
(ii) bebas dari bunyi bising dan gangguan semasa sibuk
(iii) kewujudan pelbagai jenis makanan tempatan dan luar negara dengan pelbagai pilihan dan
harga yang berpatutan
(iv) televisyen, radio dan kaset pemain boleh disewa dengan harga yang minimum bagi mereka yang
memerlukan Kemudahan tersebut
(v) mudah Tempahan
(vi) boleh menggunakan kad kredit
(vii)-keluar lewat boleh dibincangkan tanpa bayaran tambahan

Kenyataan strategi kreatif
Kempen ini perlu memberi Desa Motel imej sebagai rantaian hotel yang praktikal dan
selesa. Kemudahan-kemudahan yang disediakan adalah benar-benar perlu dan berpatutan. Ini memberikan satu refleksi lebih nilai untuk wang. Kempen ini perlu menunjukkan persekitaran yang
praktikal, mungkin menunjukkan keluarga berpuas hati yang membawa bahagia dan selesa.

(i) mewujudkan satu konsep ?? platform salinan untuk iklan menjelaskan apa
maklumat yang akan digunakan dan bagaimana kita boleh melaksanakan objektif. Oleh itu, kita
mesti mencipta satu konsep atau idea atau pemikiran yang akan membantu kita untuk membuat pilihan dan menguruskan bahan-bahan iklan. Konsep ini boleh berdasarkan kepada
sumbangan yang memberi tumpuan kepada keperluan psikologi (makanan, perlindungan, rehat) atau
keperluan fisiologi (Keselamatan, status). Ia juga akan dihubungkan dengan keselesaan,
keberkesanan atau kualiti. Selain itu, ia boleh juga dikaitkan kepada hubungan
Antara produk dan perasaan seperti kasih sayang, kejayaan, kebebasan dan kegembiraan.

(ii) memilih kaedah ?? pemilihan kaedah iklan bergantung kepada sama ada
Tujuan kami adalah untuk memberitahu, memujuk, melayan atau gabungan tujuan tersebut. Dalam
kaedah-kaedah yang dipilih melibatkan nada (lucu fakta, emosi,); gaya (dramatisation,
demonstrasi, persembahan); atau menggunakan gimik, iaitu dengan aspek-aspek yang luar biasa
atau alat-alat seperti puisi, clichés, tulisan, Bahasa-bahasa asing, dan lain-lain.

(iii) warna-warna ?? fakta nada adalah objektif, logik atau deskriptif. Nada emosi cabutan
perasaan seperti kesedihan, kegembiraan, harapan dan kegembiraan. Keseronokan nada bertujuan untuk menarik minat melalui hiburan.

(iv) gaya ?? Dramatisation atau cerita-cerita yang biasanya emosi atau lucu. Ia boleh memupuk
faedah atau keinginan, dengan mewujudkan persekitaran tertentu seperti nostalgia, mengidamkan, dan lain-lain.

Di bawah demonstrasi, nada adalah sering berdasarkan fakta. Ia menunjukkan bagaimana sesuatu produk atau Perkhidmatan digunakan, contohnya, penerangan langkah demi langkah mengenai operasi produk. Dalam Pembentangan, ciri-ciri dan faedah-faedah produk yang dikemukakan dan tidak didramakan atau menunjukkan. Kebanyakan persembahan adalah berdasarkan fakta, tetapi ia juga boleh lucu terutama melalui media penyiaran yang sering menggunakan pelawak atau pelakon.
Cadangan atau testimonial pengguna tidak akan pembentangan. Dalam Cadangan pelanggan bertujuan untuk membina kepercayaan. (Cabutan daripada Buku Asas Periklanan, Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin, DBP, 1993)

Contoh 2:
PLATFORM salinan: memPRO
Produk
MemPro adalah preskripsi ubat untuk mencegah dan merawat ringan-untuk-sederhana
Penyakit AlzheimerÊs.

Matlamat kempen:
Meningkatkan kesedaran jenama
Membawa dadah ke atas minda 18% dari pasaran sasaran Hispanik oleh ketiga
suku tahun 2005.

Mendidik
Mendidik penonton sasaran mengenai gangguan bencana yang menyerang brainÊs ini
sel-sel saraf dan merosakkan ingatan, pengiktirafan, dan tingkah-laku yang akhirnya membawa kepada kematian, serta menawarkan penyelesaian yang berdaya maju kepada mereka walaupun sedikit pada risiko.

Kekunci yang menjual atribut
?? Mencegah kehilangan ingatan
?? Membolehkan seseorang untuk mengekalkan gaya hidup beliau
?? Allows pesakit untuk menikmati kehidupan atau ahli keluarga (anak-anak,
cucu-cucu anda)
?? Hanya FDA meluluskan ubat-ubatan yang merawat AD ringan ke sederhana dan juga mencegah ia
Sasaran pasaran

Demografi:
?? Hispanik wanita berusia 45 +
?? Purata pendapatan sebanyak AS$ 25,000 +
?? Dengan ibu bapa atau orang-orang yang tersayang yang telah dipengaruhi oleh iklan atau berisiko tinggi membangunkan AD.

Psychographics:
?? Sangat nilai-nilai keluarga
?? Sering melayani ahli-ahli keluarga yang jatuh sakit
?? Sering mengambil bahagian dalam tradisi dan keluarga berorientasikan peristiwa

Pesaing
(i) Aricept
(ii) Exelon
(iii) Reminyl

TOPIK 8 KREATIVITI DAN PENGIKLANAN ?? 185
Keseluruhan pertandingan kami isÚ
?? Menggunakan afektif pengiklanan
?? Mendekati penonton sasaran secara langsung dengan taktik ketakutan
?? Targeting pasaran tradisional tidak termasuk pasaran Hispanik
?? Sering mensasarkan ahli-ahli keluarga dan penjaga
?? Menggunakan bersepadu jenama promosi kempen menawarkan laman web dan Hadiah

Strategi kreatif
?? Saranan jualan unik
?? Tiada ubat lain yang membantu menghalang AlzheimerÊs dan menghalang pembangunan dalam
penyakit bagi orang-orang yang telah didiagnosis.
?? Afektif
?? Keluarga, kanak-kanak, kenangan paling berharga lifeÊs
?? Rayuan ke tahap Maslovian
?? Keselamatan
?? Cinta & kekitaan
Berakhir dengan panggilan yang kuat kepada tindakan "Tanya doktor anda mengenai MemPRO. ‰

Rajah 8.11: Contoh iklan platform salinan

?? Keseluruhannya, topik ini memperkenalkan pelajar kepada konsep-konsep yang kreatif, peranan,
proses-proses, strategi dan pelaksanaan dalam pengiklanan. Pengiklanan yang kreatif
adalah penting untuk pengiklan dan harus di mana pengiklanan
mesej boleh diterima oleh penonton. Bahagian seterusnya akan mendedahkan
pelajar-pelajar cara-cara untuk menyediakan iklan-iklan media cetak dan penyiaran.

Idea besar
Salinan patform
Pengiklanan yang kreatif

Arahan: Jawab semua soalan dalam masa 15 minit.

1. Apakah yang dimaksudkan dengan konsep kreativiti?
2. Apakah yang dimaksudkan dengan strategi yang kreatif? Jelaskan ciri-ciri strategi kreatif.
3. apa yang dimaksudkan oleh platform salinan?
4. Nyatakan tiga (3) syarat penting untuk pengiklanan kreatif.

Arahan: Sila jawab soalan-soalan berikut dalam 30 minit.
(a) Apakah langkah-langkah tiga asas yang diperlukan dalam menyediakan iklan? Jelaskan. (6 markah)
(b) Apakah yang dimaksudkan dengan proses kreatif? Huraikan langkah-langkah yang perlu dipertimbangkan sebelum iklan boleh dihasilkan. (14 markah)
[20 markah]

No comments:

Post a Comment