13 December, 2014

13 DIS 2014 TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

10 iklan. TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Terangkan tiga (3) elemen penting dalam iklan radio;
2. Jelaskan tiga (3) penting proses yang terlibat dalam pengeluaran iklan televisyen;
3. menerangkan format iklan radio dan televisyen;
4. membandingkan gaya penulisan naskah iklan radio dan televisyen iklan; dan
5. memohon semua garis panduan yang telah dibincangkan bagi menghasilkan satu kreatif pengiklanan radio dan/atau televisyen.

PENGENALAN
"Plhodihlsfiiihohilllnhi

eopewtetsancemsevetrommxngwterswtaoceve kejayaan.Imam Al-Ghazali Mixingactivatesandgeneratesmemory"

Iklan biasanya bertujuan memberi pendedahan kepada penonton dan pendengar kepada sesuatu produk atau
Perkhidmatan. Pengiklanan adalah satu kaedah tambahan mempromosikan produk-produk secara lebih meluas. Sebagai tersebut, Penulisan Naskah Iklan harus mengelakkan clichés dan inovatif dan kreatif. Maklumat yang disampaikan kepada penonton atau pendengar mestilah jelas dan mudah difahami kerana mereka hanya mempunyai beberapa saat untuk memahami mesej itu.

Tugas seorang copywriter adalah termasuk maklumat sebanyak yang mungkin dalam tempoh yang
pendek tempoh masa supaya penonton boleh terdedah kepada mesej iklan.
Topik ini akan membincangkan penyiaran iklan kreativiti, iaitu radio dan iklan televisyen. Apakah format radio dan televisyen iklan? Apakah jenis-jenis iklan-iklan radio dan televisyen?
Soalan-soalan ini akan ditangani dalam topik ini.

10.1 UNSUR-UNSUR IKLAN RADIO
AKTIVITI 10.1

Sebelum kita pergi ke topik ini, cuba bayangkan diri anda seperti berikut situasi:

Anda akan cacat penglihatan. Anda kini berasa gementar kerana anda mempunyai telah ditinggalkan sendirian oleh rakan-rakan anda di dalam hutan. Anda ingat kata-kata daripada trekker hutan berpengalaman yang anda perlu mencari Sungai jika anda berada dalam situasi seperti ini.

Dengan hanya menggunakan deria pendengaran anda, mencuba dan berfikir tentang unsur-unsur yang boleh membimbing anda untuk sungai yang terdekat.

Senario di atas boleh yang berkaitan dengan kreativiti kuasa yang radio iklan mesti mempunyai untuk menyampaikan mesej apa-apa produk atau Perkhidmatan dengan berkesan. Anda pasti tahu bahawa iklan radio hanya melibatkan satu rasa, iaitu rasa bunyi atau pendengaran. Oleh itu, mesej yang disampaikan mesti jelas dan difahami apabila mendengar pertama.
Mencipta konsep untuk media penyiaran adalah serupa dengan media cetak. Ia mesti bermula dengan satu idea yang besar. Kemudian, Pengarah kreatif, Pengarah seni dan copywriter mesti tentukan format yang digunakan untuk iklan. Yang penting unsur-unsur dalam iklan radio adalah suara, muzik dan kesan bunyi.

10.1.1 suara
Elemen yang paling penting dalam iklan radio adalah suara. Suara yang digunakan bagi nampak, dialog dan pengumuman. Kebanyakan iklan mempunyai juruhebah. Jika tidak digunakan sebagai suara utama, mereka biasanya digunakan pada akhir yang pengiklanan untuk menyampaikan produk atau perkhidmatan mesej.

Dialog sebaliknya menggunakan suara watak-watak untuk menghantar imej yang juruhebah seperti kanak-kanak, wanita tua, orang sakit, pemain bolasepak, penyanyi, dan lain-lain. Penulis-penulis iklan iklan radio akan membayangkan suara ini apabila menulis di skrip untuk melihat setakat mana mesej dapat disampaikan.

Sebagai contoh, dalam kempen kesedaran AIDS di Malaysia, pengiklan yang digunakan
suara seorang anak lelaki yang dinamakan Haiman yang berkata bahawa beliau tidak kisah jika beliau
rakan mempunyai HIV. Kempen ini disampaikan mesej bahawa jika kanak-kanak kecil seperti
Haiman pula tidak mendiskriminasi terhadap pesakit HIV, mengapa perlu anda?

10.1.2 muzik
Pengarah seni dan copywriter mesti menggunakan muzik supaya kesan dramatik boleh
dipertingkatkan dalam iklan radio. Muzik boleh digunakan sebagai latar belakang bagi sesuatu
Iklan untuk memberikan suasana yang berbeza. Apa pun mood, ada kegembiraan
membeli-belah yang menggunakan muzik yang meriah untuk makan malam yang menggunakan muzik sentimental,
mood boleh diwujudkan melalui muzik.

Pengiklan juga sering menggunakan muzik dari lagu-lagu dan nampak dicipta khas untuk yang Iklan untuk menghantar mesej-mesej mereka. Salah satu faktor yang perlu dipertimbangkan oleh pengiklan yang ingin menggunakan muzik dalam iklan mereka adalah isu Hakcipta Terpelihara. Pengiklan perlu mendapatkan kebenaran hak cipta sebelum menggunakan apa-apa jenis muzik.

10.1.3 kesan bunyi.
Kesan bunyi yang sering digunakan oleh pengiklan untuk mencipta imej dalam minda yang  penonton selain memberi idea tentang lokasi dan tindakan. Bunyi burung Bunyi, orang-orang yang quarreling, bunyi-bunyian daripada kemalangan, bunyi-bunyi di sebuah pasaraya, Bunyi jam, denyutan jantung, gelombang, dan lain-lain digunakan untuk memberikan kesan yang lebih mendalam kepada satu pengiklanan.

Bunyi yang luar biasa atau discomforting boleh menarik perhatian pendengar yang. Bunyi kesan-kesan boleh terdiri daripada bunyi sendiri diwujudkan (contoh: rakaman kanak-kanak yang menangis) atau diambil dari cakera padat kesan bunyi di Perpustakaan (contohnya kuat Bunyi letupan).

Semua unsur-unsur tiga iklan radio (lihat Rajah 10.1) dinyatakan di atas permainan yang peranan penting dalam pengiklanan dan setiap elemen mempunyai fungsinya yang tersendiri. Seni Pengarah dan copywriter mesti menggunakan unsur-unsur bijak supaya pengiklanan mesej boleh berkesan dan tidak dapat dilupakan.

Rajah 10.1: Unsur-unsur iklan radio

10.2 MAKSUD-MAKSUD IKLAN RADIO

Secara umum, program sisipan melalui radio boleh dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu:
x Iklan
x Promosi
x Pengumuman perkhidmatan awam

Ini melibatkan produk dan perkhidmatan. Iklan mesti dibayar. Harga dan jangka masa iklan berbeza antara stesen-stesen. Lebih banyak popular sebuah stesen dan program ini, lebih banyak pengiklan perlu membayar.
Masa yang kerap digunakan rentang iklan radio adalah 20 30 40 atau 60 saat.

x Promosi dalaman
x Promosi ditaja

Promosi dalaman adalah promosi yang dilakukan oleh stesen radio. Ini bertujuan untuk memaklumkan mengenai program-program yang sedang disiarkan atau personaliti yang dipilih oleh pihak pengeluar. Selain itu, ia bertujuan untuk menghebahkan Stesen dalam acara ini dan aktiviti promosi.

Promosi ditaja melibatkan program-program atau Segmen-segmen yang akan ditaja. Promosi yang disiarkan di Stesen berkenaan akan mengumumkan nama penaja.

(a) iklan
(b) promosi
Boleh dibahagikan kepada dua, iaitu:
(c) pengumuman perkhidmatan awam (PSA)

Pengumuman tersebut melibatkan maklumat dan mesej-mesej semasa termasuk Kempen mesej yang membawa kesedaran. Mereka tidak dibenarkan membawa mana-mana pendapatan ke stesen radio. Contoh-contoh AKP adalah seperti berikut:

x Kempen kesedaran AIDS
x Yang tidak mahu Merokok kempen
x Kempen kitar semula

AKTIVITI 10.2

Cuba untuk mendengar program Sarapan Pagi menunjukkan antara 6 yang 10 am di dalam Stesen-stesen Era Radio dan Hitz.FM. Program-program atau Segmen-segmen yang mempunyai

Tajaan?
Siapa penaja?

Apa jua jenis program sisipan (iklan, promosi atau AKP) yang akan dilaksanakan, ia mesti menangani soalan-soalan penting yang 12. Empat penting faktor-faktor yang mesti ada di selitkan program adalah seperti berikut:

x matlamat
x sasaran pendengar
x rayuan memujuk
x struktur

Berikut adalah soalan-soalan yang penting untuk empat faktor di atas:

(a) matlamat
(i) Apakah matlamat jangka panjang untuk penaja?
(ii) Apakah Objektif utama pengumuman ini? Adakah ia berbeza Objektif jangka panjang penaja? Bagaimana?
(iii) Apakah bahan-bahan sokongan yang diperlukan untuk kempen ini yang lain-lain media, tenaga, pameran, perhubungan awam, promosi Khas?

(b) sasaran pendengar
(i) Siapakah khalayak yang disasarkan oleh penaja?
(ii) boleh penonton sasaran ini boleh dicapai melalui program-program atau stesen-stesen di mana iklan, promosi atau AKP diletakkan, dan ketika adalah dalam masa dan hari penyiaran yang?

(c) memujuk rayuan
(i) Apakah bentuk pujukan yang boleh memotivasikan pendengar untuk bertindak balas mengikut keperluan penganjur? Adakah gimik yang diperlukan? Akan Kaedah dramatik yang diperlukan? Tidak lucu bantuan? Bagaimana pula Bunyi kesan-kesan dan muzik?
(ii) Adakah rayuan jenis ini sesuai untuk para pendengar sasaran? Ia berkaitan dengan Objektif pengiklanan, promosi dan AKP itu?

(d) struktur
(i) Apakah kaedah yang digunakan untuk menarik perhatian para pendengar?
(ii) Adakah terdapat sebarang had kepada jenis konsep yang akan digunakan?
(iii) apa-apa jenis struktur berbilang digunakan?
(iv) akan suasana yang khas dicipta?
(v) apa-apa bentuk klimaks hendaklah dimasukkan?
Terdapat beberapa matlamat utama untuk satu iklan, promosi dan AKP akan dilaksanakan. Rajah 10.2 memberikan sepuluh (10) matlamat utama:


Rajah 10.2: Tujuan radio iklan, promosi dan PSA

10.3 FORMAT IKLAN RADIO

Kandungan iklan radio boleh dikemukakan dalam beberapa cara. Ia adalah
penting untuk menarik dan mengekalkan perhatian para pendengar dari awal.

Menurut Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin (1993), format asas yang iklan radio boleh dibahagikan kepada perkara-perkara berikut (lihat Rajah 10.3).

(a) Iklan-iklan muzik mengandungi nyanyian dan muzik.
Terdapat banyak variasi muzik iklan. Mesej keseluruhan iklan boleh dinyanyikan, muzik boleh dimasukkan ke dalam bahagian-bahagian tertentu atau mungkin orkestra memainkan Simfoni muzik. Iklan-iklan muzik yang popular melalui radio tetapi tidak menjamin kejayaan. Walau bagaimanapun, sesetengah iklan popular lagu-lagu sering whistled oleh orang ramai.

Muzik.
Format ini dihasilkan dalam bentuk drama pendek tentang masalah lifeÊs.
Barang-barang yang diiklankan boleh membantu menyelesaikan masalah tersebut.

Iklan pengumuman mungkin amat mudah untuk skrip dan menghasilkan. Ia adalah disampaikan oleh seseorang individu, dengan atau tanpa muzik. Jika muzik ini, ianya hanya dimainkan di latar belakang. Pembentang yang mungkin program ini juruhebah, pelakon terkenal atau penyanyi atau orang biasa.

(b) cebisan hidup
(c) pengumuman

Rajah 10.3: Radio format iklan

10.4 FORMAT SKRIP IKLAN RADIO

Terdapat banyak cara untuk menulis skrip radio. Ianya biasanya satu halaman dalam tempoh dan halaman dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu: mengandungi maklumat mengenai pengacara, pelakon, muzik, Bunyi kesan-kesan, dan lain-lain.

Bahagian kedua pula mengandungi salinan skrip atau dialog untuk ditunjukkan, arahan tentang muzik dan kesan bunyi yang akan dimasukkan.

..Bahagian pertama..

Berikut adalah beberapa contoh skrip radio

Rajah 10.4: AIDS skrip iklan

Rajah 10.5: Giardani skrip iklan

Rajah 10.6: Pajak gadai iklan skrip

AKTIVITI 10.3

Mencipta skrip untuk iklan dan PSA. Anda boleh memilih produk dan kempen anda sendiri. Jangka masa pengiklanan tersebut adalah 40 saat.

10.5 IKLAN TELEVISYEN

AKTIVITI 10.4

Berfikir tentang iklan televisyen yang telah memberi kesan positif pada anda. Membincangkan unsur-unsur bahawa iklan yang membolehkan ia berjaya menyampaikan mesej pengiklanan kepada penonton.

Iklan televisyen termasuk audio dan video. Oleh itu, kesannya adalah jauh lebih besar daripada iklan radio. Penonton tidak hanya mendengar pada mesej tetapi juga melihat mereka yang dengan jelas. Penulis-penulis iklan media cetak menggunakan segala macam unsur-unsur seperti Bab utama badan salinan, slogan, dan lain-lain semasa menulis teks. Jangka masa iklan televisyen adalah kira-kira sama seperti radio. Paling kerap jangka masa yang digunakan adalah 10, 20, 30, 40 dan 60 saat. Seperti iklan radio iklan televisyen juga merangkumi tiga jenis insertions, iaitu
iklan, promosi dan AKP.


TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN •

Pengiklanan televisyen melibatkan tiga proses, iaitu
x pra-pengeluaran
x pengeluaran
x Postproduction

Di peringkat pra-pengeluaran, semua bentuk iklan perancangan perlu
dilakukan. Ini termasuklah Mesyuarat pelanggan, pembentukan konsep, skrip, papan cerita,
bajet, logistik, dan sebagainya.

Peringkat pengeluaran melibatkan rakaman video, kamera tunggal iaitu pengeluaran atau
pengeluaran kamera berbilang. Pengarah hendaklah memutuskan sama ada untuk melakukan dalaman atau Kolam rakaman.

Peringkat akhir adalah pascapenerbitan yang termasuk dalam talian dan luar talian menyunting sebagai serta audio alih.

10.6
FORMAT IKLAN TELEVISYEN

Seperti iklan-iklan cetak dan radio, iklan televisyen mempunyai mereka sendiri format. Kadang-kadang, format ini adalah gabungan untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. Berikut adalah enam format yang sering digunakan oleh pengiklan (lihat Rajah 10.7).

Pengiklan kerap menggunakan format ini. Di peringkat awal di iklan, masalah akan dipaparkan. Kemudian, penyelesaian yang masalah yang akan disyorkan. Pada penghujung iklan itu, masalah itu adalah berjaya diselesaikan. Hirisan kehidupan yang biasanya digunakan untuk kehidupan harian gambar masalah seperti kotoran degil pada pakaian, nafas, pimpled kulit, gigi masalah, cecair mencuci pinggan, dll.


Sebagai contoh, pada mulanya, Dynamowashingpowderadvertisement dalam memaparkan seorang ibu yang menunjukkan kotoran degil pada pakaian childrenÊs beliau kepada beliau Tutup rakan. Dia kelihatan bimbang kerana dia tahu apa yang perlu dilakukan. Kemudian, beliau rakan mencadangkan Dynamo dan ibu cuba. Pada akhir iklan, kita dapat melihat wajah gembira ibu dan noda yang percuma Pakaian.

Format ini biasanya digunakan untuk produk atau perkhidmatan yang memerlukan mendemonstrasikan untuk menunjukkan bagaimana untuk menggunakannya atau untuk membuktikan kelebihan yang  produk. Sebagai contoh, iklan peralatan SmartShopexercise menunjukkan bagaimana produk yang digunakan untuk mendapatkan hasil maksimum.

(a) cebisan hidup
(b) demonstrasi


TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

(c) format ini sering menggunakan pujukan atau rayuan yang bermain pada viewersÊ yang
perasaan. Ia dilakukan dalam bentuk cerita dengan berkaitan dengan cerita dan akhirnya di
berakhir. Contoh-contoh baik adalah iklan Petronas semasa perayaan musim. Iklan jenis ini sebahagian besarnya bergantung kepada rayuan emosi dan meninggalkan kesan yang sangat mendalam pada penonton. Mesej iklan dengan jelas dirasai oleh mereka.

Dramatik
(d) jurucakap
Format ini sering mendapat khidmat orang yang mahir atau terkenal untuk menyampaikan maklumat mengenai produk, Perkhidmatan atau kempen untuk meyakinkan penonton. Sebagai contoh, pelakon itu, Wardina, adalah jurucakap yang bagi syampu Sunsilk. Kesedaran dan kempen-kempen kesihatan, yang kredibiliti spokespersonÊs memainkan peranan yang penting. Orang ramai akan lebih yakin mesej kempen yang disampaikan oleh seorang jurucakap yang mempunyai kredibiliti yang tinggi. Kempen belia Despises dadah, penyanyi, Mawi dipilih sebagai jurucakap yang berdasarkan imej bersih dan populariti beliau. Untuk kanser payudara dan kempen AIDS, seorang doktor dengan kredibiliti yang tinggi akan menjadi jurucakap yang ideal.

(e) perbandingan
(f) Surat Akuan
Format ini membuat perbandingan antara produk-produk pesaing. Matlamat
adalah untuk menunjukkan bahawa hasil daripada pengiklan adalah jauh lebih baik daripada yang
pesaing. Sebagai contoh, dua anak patung dengan bateri yang diletakkan sebelah menyebelah.
Salah seorang daripada mereka menggunakan Duracel yang llbattery dan X bateri lain. Selepas beberapa manakala, anak patung yang menggunakan bateri Xbegins untuk memperlahankan dan berhenti tetapi patung itu dengan Duracel yang llbatteries masih fungsi baik. Ini demonstrasi adalah
kadang-kadang dibesar-besarkan oleh pengiklan untuk memberi idea yang jelas tetapi tidak boleh
boleh diterima.

Format ini menjelaskan bahawa saya menggunakan produk ini dan anda perlu menerimanya juga.
Testimonial mestilah benar dan berdasarkan kepada pengalaman individu-individu yang
menggunakan produk atau perkhidmatan. Dove dan iklan-iklan Imedeen menggunakan format testimoni oleh paparan beberapa wanita yang telah menggunakan orang-orang produk.

AKTIVITI 10.5

Mencipta skrip iklan televisyen dan PSA dengan menggunakan salah satu daripada format yang dinyatakan di atas. Jangka masa bagi iklan adalah 30 saat.


TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

Rajah 10.7: televisyen format iklan
10.7 FORMAT IKLAN SKRIP

Sebelum anda menulis skrip iklan televisyen, anda perlu menjawab beberapa
penting soalan seperti berikut:

(a) Apakah idea besar yang hendak menyampaikan? Dalam jangka masa yang singkat, ianya
sukar untuk memasukkan maklumat sebanyak yang mungkin. Adakah anda mahu menghantar
mesej dengan menggunakan visual sahaja? Atau visual dan audio? Atau dalam bentuk
dialog? Anda perlu membuat keputusan mengenai perkara ini sebelum mula menulis skrip.

(b) Apakah faedah idea besar dan yang mana? Selain itu memikirkan tentang apa pasaran sasaran yang mahu mendengar, anda juga perlu berfikir tentang apa yang mereka mahu melihat.

(c) Bagaimanakah anda boleh memindahkan faedah-faedah dalam bentuk visual yang akan
dikekalkan dalam ingatan viewersÊ? Apa jenis format yang patut anda gunakan? Adakah
hendak cerita dalam bentuk rayuan emosi atau merayu di dalam bentuk jenaka, atau rayuan oleh memupuk ketakutan dan lain-lain?

Selepas anda telah memutuskan tiga soalan di atas, anda boleh mula menulis dalam skrip. Skrip televisyen perlu dibahagikan kepada dua kawasan. Di sebelah kiri adalah yang ruangan video dan di sebelah kanan adalah ruang audio. Setiap bahagian ini diberi nombor-nombor untuk memudahkan pengenalan diri. Berikut adalah contoh skrip televisyen.

Rajah 10.8: ÂReasonsÊ iklan skrip
Adakah anda tahu bahawa di Malaysia, ADOI magazine yang diterbitkan oleh Sledgehammer
Komunikasi (M) Sdn Bhd adalah sebuah iklan dan pemasaran & Komunikasi majalah yang membincangkan pelbagai isu pengiklanan?

Sila layari laman web berikut untuk mengetahui lebih mendalam tentang isu-isu yang dibincangkan dalam majalah ini: www.adoimagazine.com/

10.8 PAPAN CERITA

Cerita yang diterbitkan berdasarkan kepada skrip. Dari cerita ini, cerita
konsep dibentangkan. Papan cerita yang baik mengandungi semua yang ada di dalam skrip. Dalam
format papan cerita adalah lebih kurang serupa dengan skrip iklan televisyen.
Apa yang berbeza ialah unsur visual.

Unsur-unsur visual mesti diletakkan di dalam kotak dalam nisbah lebar 1:1.85 dan dimasukkan ke dalam yang
sebelah kiri dari script. Bahagian visual video yang akan dikeluarkan mestilah dilukis menggunakan tangan atau dikeluarkan dengan grafik. Setiap panel papan cerita mestilah nombor-nombor.

Setiap nombor merujuk kepada pukulan. Pembentangan visual imej-imej yang akan dihasilkan perlu mempunyai penjelasan tindakan, dialog, muzik dan Bunyi, pergerakan kamera dan mengedit teknik atau peralihan video yang akan digunakan.

Sebenarnya, Terdapat tiada standard yang khusus untuk menyediakan sebuah cerita, kerana setiap Syarikat pengiklanan atau pengeluaran mempunyai cara tersendiri. Cerita yang memainkan penting yang peranan sebagai ilustrasi papan cerita akan bertindak sebagai panduan kepada Pengarah dan jurukamera. Menggunakan papan cerita yang juga menjimatkan masa kerana tempat kejadian telah dirancang dan rakaman boleh maju dengan lancar. Kos pengeluaran juga boleh dikurangkan.

Walau bagaimanapun, ia bukanlah sangat tegar kerana beberapa perubahan yang kecil masih boleh dibuat semasa
penggambaran dilakukan. Cerita yang akan ditunjukkan kepada pelanggan pertama diluluskan sebelum rakaman bermula. Cerita yang juga akan dihantar kepada maklumat Kementerian untuk kelulusan. 10.9 angka-angka dan 10.10 menunjukkan contoh-contoh dua televisyen iklan cerita.


Contoh 1
Rajah 10.9: Petronas televisyen iklan papan cerita
Contoh 2
Gambarajah 10.10: Contoh papan cerita iklan televisyen Toyota Vios

10.9 ARAHAN VIDEO

Sebelum anda menyediakan satu papan cerita, anda perlu tahu jenis-jenis video arahan. Sebagai skrip/copywriter, anda juga perlu memasukkan video arahan dalam skrip. Arahan video boleh membantu Pengarah dan jurukamera untuk mendapatkan pukulan yang terbaik. Jenis video arahan berikut akan dibincangkan:

x kamera ambil gambar
x sudut kamera
x pergerakan kamera
x Video peralihan

10.9.1 Shot kamera.
Pukulan kamera akan menentukan berapa besar atau dari sejauh mana mereka yang akan dipaparkan. Antara kamera kerap digunakan ditembak saiz adalah seperti berikut:

(a) Long Shot (LS)
Menunjukkan visual yang diambil dari yang jauh. Ia sering menunjukkan lokasi atau objek seperti yang rumah, udara pemandangan bangunan, hospital, Universiti, tempat, dan lain-lain yang menarik.

Rajah 10.11 menunjukkan contoh long shot.

Rajah 10.11: Long shot

(b) penuh pukulan (FS)
Menunjukkan pukulan yang diambil untuk memaparkan objek keseluruhan. Bagi watak-watak manusia, ia menunjukkan orang yang sepenuhnya, dari kepala ke kaki.

Rajah 10.12: Pukulan penuh

(c) pukulan Long sederhana (MLS) menunjukkan sebahagian daripada kepala atau rambut ke lutut
orang.

Menunjukkan seorang dari pinggang. Jika dua aksara mempunyai perbincangan dalam sektor yang sama, maka ia dikenali sebagai dua pukulan.

Rajah 10.13: Sederhana long shot

(d) sederhana ditembak (MS)

Rajah 10.14: Sederhana ditembak

TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

(e) sederhana menutup (direka)
Menunjukkan orang itu daripada dada.

Sangat popular dalam iklan televisyen kerana ia boleh menunjukkan muka yang ungkapan pelakon dengan jelas. Ia adalah dari bahu dan ke atas.

Rajah 10.15: Sederhana menutup
(f) close-up ditembak (CU)
Rajah 10.16: Menutup
(g) melampau Close-up pukulan (ECU)
Hanya menunjukkan sebahagian muka characterÊs. Ruang keseluruhan akan dipenuhi dengan menunjukkan hidung, mata, mulut, bibir, telinga, dan lain-lain.

Rajah 10,17: Melampau menutup

(h) ke atas bahu pukulan (OSS)
Melibatkan dua watak di mana kamera diletakkan di belakang salah seorang daripada mereka.  OSS sering digunakan dalam talk Show Oprah Winfrey Show, dan lain-lain.

Rajah 10.18: atas bahu yang ditembak
10.9.2 sudut kamera
Sudut kamera merujuk kepada kedudukan kamera mengikut arah yang pandangan Apakah perlu direkodkan. Scriptwriters harus sedar elemen ini sebelum mencipta papan cerita. Terdapat sudut kamera yang tiga, iaitu:

(a) tinggi sudut
Kamera diletakkan di atas aras mata, menghala ke bawah. Dalam contoh adalah seperti dalam Rajah 10.19 di bawah.

(b) ini adalah sudut kamera yang paling kerap digunakan. Pandangan objek yang sama atau selari dengan aras mata.

Aras Mata
(c) Kamera diletakkan di bawah aras mata, menghala ke atas.
Sudut yang rendah

Rajah 10.19: Tinggi sudut Rajah 10.20: sudut yang rendah

TOPIK 10 KREATIVITI DALAM PENYIARAN IKLAN

10.9.3 pergerakan kamera
Terdapat banyak jenis pergerakan kamera yang sering digunakan dalam
pengeluaran iklan. Sesetengah daripada pergerakan ini akan diterangkan di bawah:

Ini merujuk kepada bergerak ke arah dan dari subjek. Sebagai contoh,
bila pukulan yang diambil bergerak dari pukulan penuh (FS) untuk Close Up (CU), ini adalah
dikenali sebagai zoom di dan apabila pukulan bergerak dari melampau Close Up
(ECU) kepada pukulan Long (LS), ia dikenali sebagai Zoom.

(a) zum masuk dan zum Keluar
(b) pan kiri dan Pan betul-betul
Pelapor pergerakan melibatkan pergerakan dari kiri ke kanan atau sebaliknya. Dalam
kamera bergerak dari satu arah yang lain tetapi tetap tripod kamera
di tempat yang sama. Ia adalah seolah-olah kamera yang memerhati tindakan sebelum itu.

(c) Tilt up dan kecondongan ke bawah
Kamera bergerak dari bahagian atas ke bahagian bawah sesuatu objek atau watak atau
Begitulah sebaliknya. Sebagai contoh, berpindah dari mata watak ke kaki.

(d) dolly dalam dan Dolly Keluar
Gerakan ini adalah hampir sama untuk zum tetapi pergerakan dolly,
kanta kamera tidak berubah. Hanya kamera bergerak ke hadapan dan
ke belakang di landasan yang biasanya ditolak oleh seorang Pembantu.

(e) mengesan kiri dan kanan
Gerakan ini adalah hampir sama panning, iaitu dari kiri ke kanan dan Naib
sebaliknya. Untuk menjejaki pergerakan, kanta kamera tidak berubah. Kamera
bergerak di landasan yang amat berkesan dari segi rakaman sebagai kamera
boleh mengikuti objek.

Rajah 10,21: Jenis-jenis pergerakan kamera

10.9.4 peralihan video
Terdapat empat jenis peralihan video yang sering digunakan. Peralihan video dilakukan semasa proses editing. Ini adalah penting kerana masa siaran yang pendek dan tidak Semua visual yang dirakam akan digunakan. Oleh yang demikian, peralihan video boleh menentukan bahagian-bahagian yang akan dikekalkan dan apa yang perlu diambil. Jenis-jenis utama yang empat video peralihan adalah seperti berikut:

(a) pemotongan adalah teknik peralihan yang paling kerap digunakan. Ia tidak melibatkan mana-mana kesan peralihan dari satu visual yang lain. Potong jangka bermula dengan video menyunting apabila satu adegan fizikal dipotong dan bahagian selebihnya menyertai yang lain.

Potong
(b) membubarkan adalah peralihan yang lembut dari satu imej yang lain. Ia mestilah melibatkan dua
atau visual yang lebih banyak. Imej baru muncul perlahan-lahan dan menggantikan imej lama
dan semasa pembubaran imej, visual kedua-dua pihak akan bertindih. Ini menjimatkan masa.

Membubarkan
Sebagai contoh, di tempat kejadian yang pertama menunjukkan Jason yang menunggu Lif. Kedua
tempat kejadian menunjukkan Jason yang membuka pintu depan rumah. Jika kita ingin menunjukkan
kedua-dua babak ini, ia mungkin mengambil lebih dari dua minit. Oleh itu, dalam membubarkan teknik yang akan digunakan untuk menjimatkan masa. Bermula dengan adegan Jason menunggu Lif, teknik membubarkan digunakan dan kami segera mulakan mendandan melihat adegan Jason yang membuka pintu seterusnya.

Teknik ini adalah pengecualian menegak atau melintang imej seolah-olah dalam imej menjangkiti dari satu bahagian yang lain. Cuba dan membayangkan bagaimana Kereta fungsi pengelap cermin semasa hujan.

Padam
(d) kuatkan dan lenyap keluar
Lenyap fungsi sebagai takbir di pawagam tersebut. Ia kelihatan seperti membubarkan tetapi
peralihan dari satu visual yang lain akan disertakan dengan bingkai hitam.
Untuk lenyap masuk, kami melihat bingkai hitam pada mulanya yang diikuti oleh mereka yang.
Untuk lenyap keluar, mereka yang pertama secara perlahan-lahan akan lenyap dan hilang diikuti dengan satu hitam rangka dan kemudian perlahan-lahan, visual baru akan muncul.

Sebagai contoh, mereka yang pertama menunjukkan Pulau Redang kemudian diikuti yang
skrin hitam dengan gambar dan perlahan-lahan visual kedua muncul, iaitu daripada
Pulau Perhentian. Penggunaan lenyap masuk dan lenyap keluar boleh mencipta lembut dan
suasana romantik dan beralih pandangan kami daripada satu adegan yang lain.

10.22 Rajah menunjukkan contoh skrip dan papan cerita yang lengkap.

10.22 Rajah: Contoh skrip dan cerita Lembaga Pengarah untuk iklan televisyen

Mencipta sebuah papan cerita untuk iklan menggunakan semua kamera mengawal yang anda telah dikaji.

AKTIVITI 10.6
Selepas melengkapkan topik ini, maka dapatlah disimpulkan bahawa kreativiti memainkan yang amat
peranan penting dalam pengiklanan media penyiaran. Iklan-iklan yang dihasilkan
mesti berbeza dari orang-orang yang dihasilkan sebelum ini. Mesti iklan setiap
pertama mempunyai skrip dan papan cerita sebelum ia boleh dirakam dan diedit.

Hirisan kehidupan yang
Papan cerita
Surat Akuan
Arahan: Jawab semua soalan dalam masa 15 minit.
1. nyatakan unsur-unsur penting dalam iklan radio.
2. menerangkan format iklan radio. Berikan contoh bagi setiap format.
3. menerangkan format iklan televisyen. Berikan contoh bagi setiap format.

Arahan: Sila jawab soalan-soalan berikut dalam 30 minit.
1. nyatakan lima (5) tujuan pengiklanan radio. Berikan contoh bagi setiap satu. (5 markah)
2. Apakah yang anda faham dengan istilah cerita?
Jelaskan rakaman kamera yang penting yang sering dimasukkan dalam papan cerita. (5 markah)
3. Cipta skrip dan papan cerita untuk iklan televisyen untuk menggalakkan
Malaysia. Jangka masa pengiklanan ialah 60 saat. (10 markah)
[20 markah] 

No comments:

Post a Comment