13 December, 2014

13 DIS 2014 TOPIC 6 ADVERTISING MEDIA- PRINT MEDIA

TOPIC 6   ADVERTISING MEDIA: PRINT MEDIA .
PENGENALAN
"Lemah semangat mengakibatkan lebih banyak kegagalan berbanding kurangnya kebijaksanaan atau
kemahiran" - Flower A. Newhouse

Bidang pengiklanan ini semakin berkembang. Kesan-kesan pengiklanan dapat dirasai di
mana-mana ?? masa semasa berjalan, memandu, turun dari bas, membaca majalah atau
akhbar, mendengar radio, menonton televisyen atau melayari internet. Ia adalah
syak bahawa pengiklanan semakin menjadi sebahagian daripada seharian kita
tinggal ?? yang menyampaikan itu sendiri yang uninvited dan satu komunikasi yang meyakinkan
sederhana yang kadang-kadang, ia boleh mengganggu dan tertekan untuk penonton.

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. Huraikan jenis media cetak;
2. mengenal pasti kekuatan dan kelemahan akhbar sebagai satu media pengiklanan;
3. mengenal pasti kekuatan dan kelemahan majalah sebagai satu media pengiklanan;
4. menghuraikan faktor-faktor utama yang perlu ditekankan oleh pengiklan untuk menjadikan media cetak yang lebih berkesan; dan
5. Bincangkan apa yang dimaksudkan dengan pengiklanan luaran dan faktor yang mesti diambil kira oleh pengiklan sebelum membuat keputusan untuk mengiklan.

Topik 6 Advertising Media: Print Media

Oleh itu, ia tidak menghairankan setiap tahun, pengiklanan (Adex) perbelanjaan yang
mengalami pertumbuhan yang berterusan. Berdasarkan data pada tahun 2005, Adex (bercetak)
menyumbang kira-kira 63 peratus atau RM 644.98 juta, peningkatan sebanyak 6 peratus
berbanding tempoh yang sama pada tahun 2004, manakala Adex (televisyen) ditangkap 28 setiap
peratus pasaran. Topik ini memperkenalkan anda kepada media cetak sebagai salah satu yang
Medium pengiklanan.

6.1 MEDIA CETAK

AKTIVITI 6.1
Senarai media cetak yang terdapat di Malaysia. Yang mencetak media membawa kepada
Kebanyakan bilangan iklan? Apakah jenis-jenis iklan yang sering diiklankan di Surat khabar dan Apakah jenis diiklankan dalam majalah?

Pengiklanan media cetak termasuk iklan di Surat khabar, majalah,
risalah-risalah dan lain-lain dokumen yang bercetak seperti poster, mel terus, direktori,
iklan transit dan papan kenyataan.

Pembaca boleh menghabiskan lebih banyak masa dan lebih berhati-hati apabila membaca mesej-mesej dalam
iklan dikeluarkan dalam media cetak, kerana format yang berbeza daripada iklan-iklan yang disiarkan melalui media penyiaran yang tertakluk kepada masa siaran yang terhad. Iklan-iklan media cetak memberi lebih terperinci maklumat dan lebih jelas imej. Oleh itu, pengiklan akan memilih Surat khabar dan majalah khas untuk sampai ke penonton sasaran mereka.

Sebagai contoh, pengiklan untuk decorators dalaman boleh memilih majalah seperti Impiana dan Anjung Seri untuk mengiklankan produk dan perkhidmatan, mereka manakala pengiklan pengiklanan produk-produk kecantikan dan Salun Kecantikan aids boleh memilih majalah Jelita dan Wanita untuk mengiklan. Pengiklan yang berminat untuk meletakkan kereta
iklan-iklan seperti Proton, Toyota, Honda, dsb., boleh memilih tempatan utama Surat khabar sebagai penonton sasaran mereka yang akan menjadi lebih luas.

Pengiklan juga boleh memilih untuk mengiklan dalam beberapa cara. Sebagai contoh, pengiklan boleh memaparkan model kereta pelbagai jawatan yang menarik dan termasuk sebagai sebanyak mungkin maklumat tentang kereta dan kelebihan memiliki ia. Iklan ini boleh sama ada sepenuh atau separuh Laman iklan, dan mereka mungkin dalam warna atau hitam dan putih. Jika tidak, pengiklan juga boleh memilih untuk iklan dalam bentuk satu advertorial.

6.2 MEDIA CETAK: SURAT KHABAR

AKTIVITI 6.2
Pada pandangan anda, yang mempunyai bilangan iklan yang lebih besar, Surat khabar atau majalah? Apakah sebab pandangan anda?

Surat khabar adalah medium penting kerana ia memenuhi syarat-syarat asas bagi mana-mana aktiviti pengiklanan. Di mana-mana negara yang majoriti orang-orang yang membaca Surat khabar setiap hari. Surat khabar juga dibaca secara sistematik dan hampir semua Laman yang mendapat perhatian pembaca.

Surat khabar juga dianggap sangat fleksibel sederhana dan membantu dalam pengiklanan kreativiti sebagai pengiklan boleh mengiklankan mereka produk dan perkhidmatan dalam warna hitam dan putih, tempat atau penuh warna. Pengiklan
boleh juga mengiklankan dalam pelbagai saiz dan bentuk yang ditetapkan oleh Syarikat-syarikat akhbar.

Jumlah bilangan Surat khabar di Malaysia bukanlah sentiasa berterusan. Banyak yang baru Surat khabar sering membuat penampilan manakala sesetengah yang lain jatuh daripada yang gambar. 2005 majalah panduan Media, menyediakan maklumat berikut tentang jumlah pembaca dan pengedaran surat khabar oleh Bahasa pada tahun 2004.

(Lihat Jadual 6.1).

Jadual 6.1: Jumlah pembaca dan pengedaran Surat khabar oleh bahasa dalam tahun 2004
Bahasa pembaca jumlah jumlah pengagihan
Bahasa Inggeris 1, 536, 000 613, 426
Bahasa Malaysia 4, 035, 000 660, 698
Bahasa Cina 2, 890, 000 777, 207

(a) Bahasa
Bintang adalah Tempahan Baca akhbar harian Bahasa Inggeris (969,000), diikuti oleh akhbar New Straits Times (307, 0000) dan matahari (307,000). Dalam Nielsen Media Index pada tahun 2005 menunjukkan peningkatan dari segi jumlah pembaca
The Star ke 1,161,000, New Straits Times untuk 331,000 dan matahari untuk 331,000.

(b) Bahasa Malaysia
Akhbar harian Bahasa Malaysia, Utusan Malaysia direkodkan dalam pembaca yang tertinggi pada tahun 2004 (1,489,000) diikuti Berita Harian (1,417,000) dan Harian Metro (1,129,000).

Laporan Indeks Nielsen, 2005, merekodkan penurunan jumlah pembaca yang Utusan Malaysia untuk 1,463,000; Berita Harian mencatatkan peningkatan kepada 1,506,000 dan sekali gus menjadi akhbar dengan pembaca tertinggi dalam 2005.

(c) Bahasa Cina Bahasa
Untuk kertas Bahasa Cina, pembaca tertinggi pada tahun 2004 adalah untuk dosa Chew harian (1,113,000) diikuti oleh China Press (705,000) dan Guang Ming setiap hari (424,000).

Pada tahun 2005, Sin Chiew harian kekal akhbar bahasa Cina dengan pembaca tertinggi merekodkan kenaikan untuk 1,144,000, diikuti oleh China Press dengan pembaca 731,000. Yang Guang Ming setiap hari merekodkan penurunan dalam jumlah pembaca untuk 386,000.

Pengiklan sentiasa ingin mengiklankan dalam akhbar-akhbar yang tertinggi pembaca supaya mesej mereka mencapai sebagai satu golongan yang mungkin. Jadual 6.2 menunjukkan pengiklan terbesar pada tahun 2004 (sumber: Nielsen Media penyelidikan ADEX)

Jadual 6.2: Tertinggi pengiklan dalam akhbar pada tahun 2004.

Kedudukan pengiklan perbelanjaan (RM Ê000)
1 maxis komunikasi 68,813
2 Celcom 58,802
Telekomunikasi 3 Digi 56,768
4 Citibank 25,273
5 Petronas 19,387
6 Malaysia Airlines 19,207
7 Telekom Malaysia 17,750
8 Panasonic 16,964
9 Pelancongan Malaysia 15,938
10 Measat siaran rangkaian 15,417


AKTIVITI 6.3
Pada pendapat anda, mengapa akan telekomunikasi Syarikat tiga terbesar pengiklan pada tahun 2004?

6.2.1 Kelebihan akhbar
Akhbar mempunyai beberapa kelebihan berbanding lain-lain jenis media sebagai satu media pengiklanan. Oleh itu, akhbar akan masih pilihan utama pengiklan untuk mengiklankan produk dan perkhidmatan mereka. Iklan di akhbar juga mencatatkan perbelanjaan pengiklanan tahunan tertinggi.

Kelebihan akhbar itu adalah seperti berikut:
(a) Surat khabar boleh menembusi semua lapisan masyarakat, kerana hampir semua pengguna tanpa mengira umur, jantina, agama atau pekerjaan, membaca Surat khabar.

(b) Surat khabar yang diterbitkan pada setiap hari. Oleh itu, terdapat pasaran yang luas peluang-peluang bagi pengiklan.

(c) Surat khabar dicetak dalam dua pengukuran, pengukuran iaitu biasa dan pengukuran tabloid. Pengiklan boleh memilih saiz yang betul untuk mereka iklan-iklan.

(d) Surat-khabar menawarkan fleksibiliti. Surat khabar membolehkan pengiklan untuk memilih disaiz untuk iklan mereka, seperti halaman penuh, setengah laman yang sesuai atau yang suku muka surat. Mereka juga boleh memilih untuk mengiklan dalam hitam dan putih, tempat warna atau warna penuh. Selain itu, Surat khabar juga membolehkan pengiklan iklan teaser sebelum iklan sebenar. Fleksibiliti ini telah berjaya menarik pengiklan untuk memasarkan produk mereka dengan lebih
mudah.

(e) akhbar boleh dibaca lebih dari sekali dan oleh lebih daripada satu orang. Sebagai tersebut, terdapat peluang yang lebih besar untuk individu-individu atau lebih ramai orang untuk mendapatkan apa mesej iklan itu.

(f) pengiklan boleh memasukkan kupon dalam iklan tersebut dan dengan cara ini, maklum balas boleh diperolehi dengan mudah.

(g) Surat khabar membolehkan pengiklan untuk memasukkan maklumat sebanyak yang mungkin mengenai produk dan perkhidmatan mereka. Pengiklan bukan sahaja boleh mempamerkan mereka produk-produk tetapi juga boleh memberikan maklumat terperinci tentang produk yang diiklankan.

(h) harga akhbar adalah murah dan ia boleh dibeli dengan mudah mana-mana sahaja. Ini meningkatkan bilangan pembeli. Perbandingan kos dengan lain-lain media yang rendah apabila dilihat dari segi jangkauan luas.

(i) setiap akhbar mempunyai target yang berbeza audiens dan pengiklan boleh memilih dengan sewajarnya. Sebagai contoh, The Star, Utusan Malaysia, Nanyang Siang Pau dan Tamil Nesan mempunyai pelanggan yang berbeza.

(j) Surat khabar memberi tepat dan tepat mencapai seperti yang diterbitkan setiap hari. Pada hari pertama penyiaran pasaran sasaran sudah tahu tentang produk yang diiklankan atau perkhidmatan.

(k) akhbar yang sama dapat diterbitkan dalam edisi yang berbeza. Sebagai contoh, mungkin ada edisi Nasional, edisi tengah, edisi Selatan dan Edisi Utara. Oleh itu, pengiklan boleh pilih negara atau tempatan Edisi Bahasa Melayu. Sebagai contoh, pengiklan yang ingin mengiklankan perumahan projek untuk dijual di Pulau Pinang boleh mengiklankan di dalam edisi Utara sebagai sebahagian pembeli mungkin di utara.

(l) Surat khabar juga berbeza dari segi penerbitan mengikut jenis mereka, iaitu yang akhbar kebangsaan seperti New Straits Times atau Surat khabar tempatan seperti yang Melayu mel. Pengiklan yang ingin mengiklankan jawatan kosong sekitar yang
Kawasan Kuala Lumpur boleh memilih untuk berbuat demikian dalam Malay Mail sebagai sebahagian yang pembaca adalah dari KL. Perkara yang sama berlaku kepada akhbar di Sabah dan Sarawak di mana pengiklan tempatan lebih memilih akhbar-akhbar untuk tujuan iklan.

(m) Surat khabar mempunyai kredibiliti yang tinggi. Penyelidikan telah membuktikan bahawa iklan dalam Surat khabar adalah itu lebih realistik.

(n) Surat khabar mempunyai rekod yang kekal. Surat khabar boleh disimpan dan dirujuk pada masa akan datang.

Rajah 6.1: Kelebihan daripada Surat khabar

6.2.2 Keburukan daripada Surat khabar

Pada masa yang sama Surat khabar juga mempunyai kelemahan tertentu. Dalam
kelemahan termasuk yang berikut:

(a) pendek jangka hayat. Seperti Surat khabar dicetak setiap hari, oleh itu, jangka hayat bagi Akhbar adalah hanya untuk satu hari atau 24 jam. Berita yang dibawa dalam satu dayÊs Akhbar menjadi lapuk dan dianggap tidak relevan seterusnya hari. Sebagai itu, pengiklan perlu meneruskan pengiklanan jika dia mahu menyampaikan kepada mesej iklan.

(b) terdapat terlalu banyak iklan di Surat khabar. Terdapat sengit persaingan daripada pengiklan lain dan kadang-kadang, beberapa iklan seolah-olah kekaburan oleh iklan-iklan lain lebih showy atau menarik.

(c) kurang pendedahan untuk mencapai tahap sasaran tertentu. Sejak kebanyakan Surat khabar sasaran penonton yang pelbagai, ia menjadi sukar bagi sesetengah pengiklan yang hanya ingin menarik perhatian Kumpulan sasaran tertentu untuk memenuhi pengiklanan mereka Objektif. Sebagai contoh, Dome Café mungkin menjadi sasaran tinggi profesional
Pendapatan Kumpulan, tetapi jika mereka mengiklankan dalam akhbar yang mempunyai pelbagai pembaca taraf sosio-ekonomi yang berbeza, maka kos mereka iklan adalah agak tinggi.

(d) kualiti ini adalah tidak sesuai untuk warna berkualiti tinggi iklan jika dibandingkan dengan kualiti kertas majalah

(e) duplicative pengedaran. Beberapa pembaca membaca akhbar lebih daripada satu. Sebagai itu, pengiklan perlu menanggung kos yang tinggi dari segi pembaca yang mempunyai sudah baca iklan tertentu dalam akhbar lain.

(f) ketiadaan pemantauan pada pilihan lokasi atau kedudukan bagi yang pengiklanan. Pengiklan tidak mempunyai pengetahuan tentang laman atau bahagian mana yang iklan akan dicetak di dalam, oleh itu, kadang-kadang, mereka perlu membayar lebih untuk laman khas.

(g) terhad pendedahan bagi sesetengah golongan masyarakat. Walaupun Surat khabar ada penonton yang pelbagai, beberapa pembaca tidak kekal. Sebagai contoh, secara tradisi, Surat khabar secara keseluruhannya, dianggap sebagai tidak
berjaya dalam mencapai khalayak sasaran di bawah umur 20 tahun.

(h) iklan susun atur dan grafik mungkin perlu ditukar menjadi dimasukkan dalam akhbar seperti Surat khabar yang berbeza dari segi saiz dan format.

(i) terdapat pengagihan membazir kerana pengiklan tidak boleh dengan tepat menganggarkan pasaran sasaran yang akan membaca akhbar dalam mana-mana satu hari.

AKTIVITI 6.4
Fikirkan beberapa produk pengguna yang berbeza di pasaran. Jika anda mahu untuk mengiklankan produk tersebut, akhbar yang anda akan Pilih? Mengapa?

Rajah 6.2: Keburukan daripada Surat khabar

JENIS-JENIS AKHBAR ADVERTISEMENTS
6.3
Iklan di akhbar utama boleh menjadi organisasi seperti pengiklanan, paparan rahsia pengiklanan, notis awam dan sisipan pra bercetak. Harga iklan di akhbar bergantung kepada saiz dan ruang.

(a) paparan iklan
Jenis iklan di Surat khabar utama adalah paparan iklan-iklan. Paparan iklan adalah iklan daripada berbeza saiz yang dipaparkan dalam mana-mana halaman kecuali muka surat hadapan dan ruangan editorial. Paparan iklan selalunya mempunyai tajuk, sesalinan badan, ilustrasi atau gambar-gambar, kupon atau lain-lain komponen visual. Paparan iklan
biasanya terdiri daripada iklan-iklan yang umum, iklan-iklan perniagaan dan iklan yang awam. Paparan iklan adalah dalam hitam dan putih atau warna penuh, dengan ilustrasi atau tanpa apa-apa ilustrasi.


Rajah 6.3: Contoh iklan paparan

Beberapa paparan iklan melibatkan kerjasama produk Pengedar dan Penjual. Ini dikenali sebagai pengiklanan co-op. Sebagai contoh, produk kecantikan krim muka jumlah kesan oleh Olay yang dipasarkan oleh Guardian Pharmacy diiklankan di dalam akhbar. Pengiklanan kos yang dikongsi bersama oleh kedua-dua pengedar Olay dan Guardian Pharmacy. Ini membantu menjimatkan kos pengiklanan.

Kadang-kadang, ada paparan iklan-iklan dalam akhbar-akhbar yang layak Advertorial. Jenis pengiklanan ini memberikan seberapa banyak maklumat yang mungkin tentang produk atau mesej perkhidmatan awam.

(b) iklan Classified
Iklan merujuk kepada iklan-iklan yang dipaparkan di laman-laman tertentu. Iklan ini adalah pelbagai dan dalam saiz yang kecil yang terdiri daripada kerja jawatan kosong untuk rumah, sewa, tanah, pinjaman gadai janji perumahan/kenderaan untuk dijual, Perkhidmatan membaiki komputer, khidmat pembantu rumah, katering, dan lain-lain. Biasanya, setiap satu daripada
jenis iklan diletakkan di bawah tajuk khusus. Utama Tajuk-tajuk untuk iklan berbeza dari akhbar untuk akhbar.

Misalnya, akhbar Berita Harian merujuk kepada ruang iklan yang sebagai IKLANEKA, manakala Utusan Malaysia merujuk kepadanya sebagai RAMPAIIKLAN. Kos iklan juga berbeza-beza antara Surat khabar. Sebagai contoh, Berita Harian mengenakan RM42.00 pertama empat baris iklan.

Rajah 6.4: Contoh iklan classified

Terdapat juga iklan-iklan kecil paparan yang diiklankan di dalam ruangan iklan. Saiz iklan paparan yang kecil ini adalah
daripada iklan classified dan kadang-kadang termasuk ilustrasi, sempadan, dan warna.


Rajah 6.5: Contoh iklan paparan kecil

(c) public Notices
Surat khabar juga memaparkan semua jenis notis awam yang dikenakan bayaran yang bayaran yang ditetapkan oleh Syarikat-syarikat akhbar. Notis awam sering mengandungi maklumat tentang perubahan dalam struktur organisasi atau perniagaan, meminta Maaf, maklumat undang-undang, laporan Perbendaharaan, bank atau peribadi organisasi kewangan
Laporan-laporan, laporan Mesyuarat Pertubuhan awam, dan sebagainya.

(d) pra cetak sisipan
Seperti majalah, Surat khabar juga memaparkan sisipan. Sisipan pra bercetak akan termasuk dalam akhbar dan kelihatan berasingan sebahagian kecil dalam Akhbar Bahasa Melayu. Pengiklan membayar jumlah yang kecil untuk pra cetak sisipan kerana ia tidak termasuk mana-mana ruang media cetak.

Pengiklan juga boleh mencetak sisipan pra bercetak dalam pelbagai ukuran dan saiz. Biasanya, Sisipan yang dicetak oleh pengiklan dan dihantar kepada pihak Syarikat akhbar yang dimasukkan. Contoh sisipan pra bercetak termasuk
Selit dari restoran makanan segera seperti McDonalds, Dell Computer Syarikat, farmasi Watson, dan sebagainya.

Ia adalah sangat jarang untuk sisipan pra bercetak yang dimasukkan dalam semua bidang di Kuala Lumpur atau semua negeri di Malaysia pada masa yang sama. Pengiklan biasanya Pilih bidang-bidang tertentu untuk masukkan insert yang pada satu masa tertentu. Tujuan utama pengiklan dalam memasukkan sisipan pra bercetak adalah untuk menjimatkan kos dan menyampaikan kepada mesej kepada khalayak sasaran tertentu.


Rajah 6.6: Contoh borang Iklaneka

Jenis-jenis iklan di akhbar juga digambarkan dalam Rajah
6.7 di bawah:


Rajah 6.7: Jenis-jenis iklan akhbar


1. menghuraikan jenis-jenis utama yang empat daripada iklan di akhbar.
2. membawa ke kelas satu contoh iklan bagi setiap jenis yang disenaraikan di atas.
3. Apakah kelebihan dan kelemahan setiap jenis iklan akhbar yang dinyatakan di atas?

6.1 PINJAMAN LAYAN DIRI

6.4 MEDIA CETAK: MAJALAH

Terdapat beratus-ratus majalah dalam pelbagai bahasa dan kategori Malaysia. Ini termasuklah pertanian yang berdasarkan majalah (bagi cth Agroworld), Tahunan majalah perdagangan (contohnya pertanian Direktori Korporat), majalah automobil
(contoh: Auto World), majalah komputer (contoh: majalah PC) dan kelab majalah (contoh: Malaysia Tatler).

Terdapat juga majalah Pendidikan (contoh: Dewan Siswa), majalah childrenÊs (contohnya Kuntum), majalah hiburan (contohnya Majalah Hiburan), umum majalah (contoh: Astro Panduan), komik (cth: Gila-Gila), majalah Kesihatan (contoh:
MenÊs Kesihatan), majalah Perubatan (cth: Berita MMA) dan majalah menÊs (cth: Maskulin).

Terdapat juga majalah fesyen (contohnya Rias), majalah pada hiasan dalaman (contoh: Anjung Seri), majalah penjagaan anak (contoh: penjagaan bayi), sukan majalah (contohnya Bola sepak dunia), majalah pelancongan (cth: Libur), majalah womenÊs (contohnya dia Dunia), dan lain-lain.

Kebanyakan majalah tempatan diterbitkan oleh Syarikat-syarikat swasta. Selain tempatan majalah, Terdapat beberapa majalah asing di Malaysia seperti ReaderÊs yang Digest, Newsweek, Asiaweek, Vogue, GQ, Femina, kertas dinding, masa dan lain-lain.


Rajah 6.8: Contoh-contoh majalah luar negara


AKTIVITI 6.5
Jika anda ingin mengiklankan makanan segera, sabun basuh, kosmetik, mencukur krim, komputer riba, pakaian childrenÊs, ladiesÊ bersalin pakaian dan kafe layanan bilik 24 jam, majalah yang akan anda pilih? Mengapa?

Pelbagai jenis majalah yang terdapat di dalam negara dan luar negara memberikan pelbagai pilihan kepada pengiklan untuk mengiklankan produk dan perkhidmatan, mereka mengikut penonton sasaran mereka. Ada juga majalah yang tidak diagihkan untuk penggunaan awam.

Sebagai contoh, majalah yang diterbitkan oleh Malaysia Airlines akan tempat adalah untuk majalah dalam penerbangan dan bertujuan untuk penumpang penerbangan sahaja. Nielsen Media Penyelidikan ADEX, 2004, menunjukkan bilangan pengiklan di Malaysia majalah-majalah untuk tahun itu. (Lihat Jadual 6.3)


Jadual 6.3: Tertinggi pengiklan di majalah pada tahun 2004

Kedudukan pengiklan perbelanjaan (RM Â000)
1 LÊoreal Malaysia 9,785
2 Pusat Rolex 3,041
3 Tung Pao 2,889
4 dalam Kumpulan Swatch 2,815
5 Johnson & Johnson 2,497
Padu 6 Lambang 2,074
7 UMW Toyota Motor 1,862
Minyak wangi LVMH 8 & kosmetik 1,782
9 Diethelm 1,506
10 redual kosmetik 1,421

6.4.1 kelebihan majalah
Dengan pengiklanan akhbar, pengiklanan di majalah juga mempunyai anak kelebihan. Mereka adalah seperti berikut:

(i) majalah media terpilih dan mempunyai pembaca tertentu. Pembaca ini boleh boleh dikenal pasti dari aspek demografi dan psychographic mereka. Kerana ada berbagai jenis majalah berlainan kategori dan genre, sasaran
penonton adalah lebih mudah dikenal pasti. Bagi cth, terdapat majalah terutama bagi mereka yang suka fesyen atau sukan, atau orang-orang yang kaki pancing, kereta peminat, ahli perniagaan, seperti penjagaan kanak-kanak, komputer, dll. Pengiklan, yang ingin mengiklankan perniagaan pemasaran di internet, akan pasti memilih majalah perniagaan seperti perniagaan hari ini, ekuiti jenama, Malaysia Perniagaan, dan lain-lain untuk mengiklan peluang-peluang ini. Dengan cara ini, pengiklan boleh sampai ke penonton sasaran mereka dengan lebih mudah dan tepat.

(ii) majalah mempunyai tahap receptivity penonton yang tinggi. Pengarang di sebuah majalah memberikan kuasa dan kewibawaan. Penerbit majalah yang banyak Negeri bahawa iklan dalam majalah mereka akan memberikan prestige jenama
dan produk. Oleh itu, majalah boleh memindahkan imej mereka kepada pengiklan yang seterusnya memberi manfaat kepada produk atau perkhidmatan yang diiklankan di dalam majalah yang mempunyai imej yang baik.

(iii) majalah mempunyai jangka hayat yang panjang dan sering disimpan untuk masa yang lama dengan
pembeli. Tidak seperti Surat khabar, majalah tidak diterbitkan secara harian.
Ada majalah yang dikeluarkan pada setiap minggu, bi-Mingguan, bulanan,
asas suku tahunan, tahunan atau acara dwi-Tahunan. Ini membolehkan pengiklan perlu dilakukan berhati-hati
pasaran perancangan apabila memilih sebuah majalah. Terdapat juga rujukan
majalah ReaderÊs Digest panduan Media, panduan TV, dan sebagainya sering disebut
untuk pelajar dan profesional.

(iv) majalah mempunyai potensi untuk Tukar tangan dari seorang pembaca yang lain
pembaca. Oleh kerana majalah tidak disiarkan setiap hari, oleh itu, pembaca cenderung untuk
Teruskan membaca satu majalah sehingga isu seterusnya diterbitkan.
Peluang-peluang bagi pengiklan mencapai penonton yang lebih meluas akan lebih besar sebagai
majalah sering dipinjam oleh ahli keluarga yang lain, kawan-kawan,
rakan-rakan, dan sebagainya. Pembaca juga membaca majalah perlahan-lahan selama beberapa hari, dan
ini sering menjadikan mereka membaca salinan iklan secara terperinci badan.


Rajah 6.9: Kelebihan majalah

(v) majalah mempunyai format yang unik. Majalah membolehkan pengiklan untuk mencetak iklan
di kulit belakang yang di luar, di dalam kulit depan, di luar kulit depan atau mana-mana
majalah Laman (larian dari buku). Pengiklan juga cetak mukasurat gatefold. Ini
format unik mengasah kreativiti dalam pengiklanan. Selain majalah ini,
juga membolehkan sisipan, menyediakan sampel produk, kupon, penanda buku, dan lain-lain.

(vi) kualiti kertas majalah adalah jauh lebih baik daripada Surat khabar. Walaupun
apabila ia secara besar-besaran disapu terhadap, warna tidak terkeluar. Tinggi ini
kualiti membolehkan iklan-iklan yang berwarna untuk dicetak dengan tajam dan
imej-imej yang menarik. Pengiklan produk fesyen dan kosmetik sentiasa
lebih suka kualiti kertas majalah. Oleh itu, kita cenderung untuk mencari ini
iklan di majalah daripada Surat khabar.

(vii) panjang teks boleh digunakan. Pengiklan boleh menyertakan maklumat sebanyak
mungkin mengenai produk atau perkhidmatan dalam majalah berwarna atau hitam
dan putih.

6.4.2 keburukan majalah

AKTIVITI 6.6
Majalah apa anda sentiasa membaca? Telah anda menyedari apa jenis
iklan sering dijumpai dalam majalah itu? Majalah ini yang
kenderaan yang sesuai untuk iklan-iklan tersebut? Mengapa anda berkata demikian?

Walaupun majalah mempunyai beberapa kelebihan, mereka juga mempunyai perkara-perkara berikut
had:

(i) majalah adalah terhad dari segi fleksibiliti. Iklan mestilah
dihantar lebih awal daripada tarikh percetakan. Majalah juga menghadkan
pemilihan lokasi atau kedudukan iklan itu. Lokasi-lokasi utama
seperti halaman belakang atau muka depan pertama yang sering dicari oleh
pengiklan dan mereka sentiasa perlu menempah kawasan tersebut beberapa bulan dalam
terlebih dahulu.

(ii) dalam majalah tidak boleh kekal dominan kerana kewujudan sengit
persaingan dalam industri penerbitan majalah. Bagi cth, terdapat begitu banyak
majalah-majalah untuk wanita di Malaysia (seperti Churian, Cleo, Eh!, perempuan,
Feminin, Fu Ni, dunia, Jelita, Marie Claire, Nona, Rias, Wanita,
NuYou, Nayanam, Mingguan Wanita, dll.)

(iii) tinggi kos untuk pengiklanan dalam majalah. Sesetengah pengiklan yang enggan untuk
iklan di majalah kerana kos tinggi yang terlibat berbanding dengan
Capaian lebih kecil penonton sasaran. Untuk contoh, untuk satu iklan di
halaman belakang majalah Her World atau Jelita, pengiklan perlu membayar
pengiklanan kos sebanyak RM8, 140 manakala jumlah agihan kedua-dua ini
majalah ini hanya kira-kira 35,000 naskhah.

(iv) mengurangkan pendedahan antara pembaca. Beberapa pembaca boleh terus ke
majalah untuk beberapa hari selepas pembelian sebelum mereka mula membaca. Sebagai
itu, mesej yang diiklankan tidak mencapai pembaca serta-merta.
Iklan di majalah yang dihantar melalui perkhidmatan pos seperti panduan Astro atau
Reader Digest tidak sampai pembaca jika mereka hanya menyimpan majalah-majalah
tanpa membacanya. Walaupun majalah ini boleh diambil oleh pembaca
bulan, pengiklan terus berharap bahawa pembaca akan membacanya
Sebaik sahaja diterima.

(v) pengagihan masalah. Terdapat beberapa majalah yang sukar untuk mencari
dalam pasaran dan pembaca boleh sahaja mendapatkan mereka dari kedai-kedai tertentu. dalam
Amerika Syarikat sahaja, terdapat lebih daripada 2,500 majalah yang tidak
dipasarkan di seluruh negara.

AKTIVITI 6.7
Mencuba dan berfikir tentang kebaikan dan keburukan iklan lain
dalam majalah selain dari yang telah disebutkan.


Rajah 6.10: Keburukan majalah


1. membandingkan iklan-iklan yang terdapat dalam majalah tiga untuk lelaki
atau tiga majalah untuk wanita dalam bulan yang sama.
2. Adakah iklan sama yang terdapat dalam semua majalah tiga
dipilih? Bincangkan di dalam kelas.

AKTIVITI 6.8

6.5 JENIS IKLAN MAJALAH
Keunikan majalah membolehkan pengiklan untuk mencetak beberapa jenis daripada
iklan melalui cara mekanikal dan teknikal. Antara jenis-jenis
iklan-iklan yang sering digunakan adalah (lihat Rajah 6.11).

(a) perlindungan Laman iklan
Sejak muka kulit yang lebih tebal daripada bahagian dalam halaman, sesetengah pengiklan
memilih perlindungan muka surat untuk mengiklankan produk atau perkhidmatan mereka. Yang pertama
Laman majalah adalah kulit depan. Pengiklan tidak dibenarkan untuk mengambil
sehingga iklan laman penuh pada halaman kulit depan.

Pengiklan boleh mengiklankan di dalam menerima perlindungan iaitu Laman
dengan serta-merta selepas halaman kulit. Laman perlindungan lain berada di belakang di luar
perlindungan dan di dalam penutup belakang.

(b) lipat Laman
Laman ini adalah juga dikenali sebagai gatefold ini, dan ia membolehkan pengiklan untuk menggunakan satu
Laman yang lebih luas yang kemudian dilipat di dalam ke dua, tiga atau empat kali ganda.


Rajah 6.11: Jenis-jenis iklan majalah

(c) double-Laman Pusat penyebaran
Pengiklan juga boleh mengiklankan di dua halaman sebelah menyebelah di sebelah kiri dan
betul-betul daripada dua halaman. Ini dikenali sebagai double-Laman Pusat penyebaran. Bagi
contoh, iklan jam tangan Tag Haeur memaparkan halaman penuh pelakon
Brad Pitt memakai jam tangan dan laman lain menunjukkan visual yang
Watch. Pengiklan membeli dua halaman sebelah-menyebelah di pusat untuk mengiklan
produk-produk mereka.

(d) berdarah
Jika melebihi latar belakang iklan berwarna atau hitam dan putih
sempadan, maka ia dikatakan iklan bleed. Warna yang
iklan tidak terbatas oleh sempadan atau sempadan sekitar mana-mana yang
Laman Bahasa Melayu. Biasanya, pengiklan perlu membayar 10??15 peratus lebih untuk bleed
iklan-iklan. Kelebihan bleed iklan adalah bahawa ia memberikan
fleksibiliti untuk artis menyatakan idea-idea beliau, menggunakan Ruang cetakan yang lebih besar dan mencipta sebuah
kesan lebih dramatik.

Rajah 6.12: Contoh iklan majalah

6.6 IKLAN TRANSIT
Iklan transit merujuk kepada iklan di bas, keretapi, LRT dan transit
kawasan seperti Stesen-stesen bas, Stesen-stesen keretapi, Stesen LRT, Stesen-stesen monorail, Lapangan Terbang,
dan lain-lain. Iklan transit boleh diletakkan di dalam atau di luar kenderaan atau kawasan transit.

Iklan transit adalah satu bentuk pengiklanan peringatan. Iklan transit boleh
dibahagikan kepada dua jenis, transit yang iaitu dalaman dan luaran. Penonton sasaran
iklan transit dalaman adalah pengguna rangkaian pengangkutan. Transit
iklan juga disediakan di dalam Stesen platform.

Iklan transit luaran merujuk kepada iklan di teksi, bas, kereta api,
kapal terbang, dan sebagainya. Penonton sasaran iklan jenis ini tidak semestinya perlu di
penumpang atau penumpang tetapi orang awam keseluruhan yang dapat melihat iklan.

Rajah 6.13: Iklan Transit di KL Sentral
MEDIA PENGIKLANAN TOPIK 6: MEDIA CETAK ?? 131

KOLAM ADVERTISEMENTS6.7
Iklan di luar adalah papan-iklan yang dilihat di sepanjang jalan raya dan lebuh raya. Ia juga
termasuk poster di tempat-tempat awam seperti pusat membeli-belah. Di Amerika Syarikat, Kolam
pengiklanan memakan perbelanjaan tahunan melebihi USD$ 5 bilion.


Rajah 6.14: Contoh papan iklan pengiklanan luar ??

Menurut laporan Adex NMR di Malaysia pada tahun 2004, perbelanjaan Tahunan
untuk pelbagai kategori pengiklanan luar melebihi RM 68,936,276 dengan
pengiklan tertinggi yang menjadi syarikat-syarikat telekomunikasi (RM 6,868,408)
diikuti oleh Bank-Bank (RM 3,529,781), syarikat-syarikat insurans (RM 3,447,120), telefon bimbit
telefon (RM 3,413,360), komputer (RM 2,673,654) dan pakaian jenama wanita
(RM 2,731,058). Pengiklanan luar menjadi cara yang dipilih kerana ia boleh
menjadi satu mercu tanda dan mempunyai struktur keras Abaikan.


Rajah 6.15: Contoh-contoh transit iklan ?? monorel dan bas

Apakah kelebihan transit dan periklanan luar?

6.2 PEMERIKSAAN KENDIRI

6.8 DIREKTORI IKLAN
Direktori adalah buku-buku seperti Yellow Pages yang memaparkan maklumat seperti nama-nama
individu atau Syarikat, nombor telefon dan alamat pengiklan.
Direktori adalah untuk pengguna. Direktori sering dipanggil arah tuju pengiklanan
kerana mereka memaklumkan orang ramai tentang di mana mereka boleh pergi jika mereka berhasrat untuk mendapatkan sebuah produk atau perkhidmatan.

Di Amerika Syarikat, Restoran terkenal pizza, Pizza Hut menggunakan direktori secara meluas. Dalam
Hakikatnya, perbelanjaannya dalam Yellow Pages adalah yang kedua tertinggi dalam televisyen.


Rajah 6.16: Yellow Pages Malaysia

PENGIKLANAN MEDIA CETAK
STRATEGI
6.9
Anda sudah tahu tentang jenis-jenis media cetak serta kelebihan mereka dan
keburukan. Oleh itu, ia akan menjadi lebih mudah bagi anda untuk mengenal pasti cara penggunaan yang
media dengan lebih berkesan. Pengiklan perlu sentiasa hubungi Perancang media dalam
Agensi pengiklanan untuk mendapatkan kos bagi setiap medium, mengenal pasti keupayaan yang
sederhana untuk mendapatkan pendedahan maksimum, keupayaan bagi menghantar pesanan dan bagaimana
kepada sasaran penonton yang betul.

Persoalannya ialah Bilakah masa yang sesuai untuk menggunakan media cetak? Menurut Wells,
Moriarty dan Burnett (2006) dalam buku mereka, amalan, dan prinsip-prinsip pengiklanan
keputusan untuk menggunakan media cetak perlu dilakukan premised pada faktor-faktor yang
ditunjukkan dalam Jadual 6.4 di bawah:

Jadual 6.4: Strategi pengiklanan Media cetak
Menggunakan Surat khabar jika menggunakan majalah jika penggunaan keluar rumah jika menggunakan direktori jika

Perniagaan tempatan
Sasaran yang jelas penonton
Perniagaan tempatan yang ingin menjual
Perniagaan tempatan atau boleh berkhidmat tempatan pelanggan
Mahu banyak liputan pasaran
Ingin mengukuhkan atau
Ingatkan
Kebangsaan atau wilayah perniagaan yang mahu untuk mengingatkan
Ingin mencipta tindakan
Produk anda digunakan dalam satu cara yang boleh diramal
Perlu menunjukkan kepada produk dengan tepat dan indah
Produk memerlukan sedikit maklumat dan demonstrasi
Membenarkan perbandingan atau menyediakan soalan dan pembelian maklumat
Tidak perlu untuk menunjukkan
Perlu berkaitan produk maklumat
Bajet Kecil sederhana
BajetKecil sederhana
Bajet Sederhana besar
Bajet Sederhana besar



AKTIVITI 6.9
Apa yang akan tabiat media bagi media cetak empat dinyatakan di atas? Apa
akan implikasi terhadap pengiklan yang ingin mengiklankan dalam semua ini
ke atas media cetak?

?? keseluruhan topik ini memperkenalkan jenis-jenis dan ciri-ciri media cetak
yang sering menjadi pilihan utama pengiklan untuk memasarkan produk mereka
atau menyampaikan sesuatu idea atau mesej iklan.

?? Pelajar harus mempunyai permulaan yang gambar tentang medium yang harus
digunakan untuk pengiklanan produk tertentu atau khidmat untuk mencapai yang diingini
penonton. Setiap akhbar atau majalah mempunyai kelebihan masing-masing dan
Perancang keburukan dan media dan pengiklan perlu bijak
pilihan.


Iklan dikelaskan
Paparan iklan
Iklan transit


Arahan: Jawab semua soalan dalam masa 15 minit.

1. Terangkan jenis-jenis iklan majalah
2. Apakah yang anda faham dengan:
(a) Musa
(b) mencetak pra sisipan
(c) luaran iklan
(d) Direktori
3. apabila pengiklan perlu membuat keputusan

Arahan: Jawab soalan-soalan berikut dalam 30 minit.
(a) Jelaskan kelebihan dan kelemahan penggunaan akhbar sebagai satu
media pengiklanan. (10 markah)

(b) Jelaskan kebaikan dan kelemahan memilih untuk mengiklan di majalah. (10 markah)
Jumlah (20 markah)





1 comment:

  1. Melalui kesukaran dan memerlukan bantuan kewangan untuk

    * pinjaman korporat
    * individu atau pinjaman peribadi
    * pinjaman perniagaan
    * pinjaman pendidikan

    Anda boleh menghubungi kami dengan email ini: janeoluda@outlook.com dengan maklumat di bawah untuk memproses permohonan anda untuk sekurang-kurangnya € 5000 kepada jumlah maksimum € 50000000 pada kadar 2% tanpa cagaran atau pemeriksaan keselamatan.

    * Nama:
    * Alamat:
    * negara:
    * telefon:
    * umur:
    * pekerjaan:
    * kedudukan diadakan di tempat kerja:
    * Jumlah pinjaman:
    * Tempoh pinjaman:
    * Tujuan pinjaman:
    * Pendapatan bulanan:

    Yang benar,
    Jane Oluda
    CEO / MD
    Rumah kewangan Jane Oluda (JOFH).

    ReplyDelete