13 December, 2014

13 DIS 2014 TOPIK 9 KREATIVITI DALAM IKLAN CETAK


TOPIK 9 KREATIVITI DALAM IKLAN CETAK.

HASIL PEMBELAJARAN
Pada akhir topik ini, anda sepatutnya dapat:
1. menghuraikan unsur-unsur penting dalam iklan bercetak;
2. menghuraikan jenis-jenis tajuk iklan bercetak;
3. menjelaskan Reka bentuk iklan cetak; dan
4. menghasilkan cetakan iklan yang kreatif.

PENGENALAN
Topik ini akan membincangkan kreativiti dalam cetakan iklan. Bagaimana anda menghasilkan sebuah
iklan yang kreatif dan mampu menyampaikan pengiklanan bercetak mesej dengan berkesan? Bagaimana Reka bentuk

susun atur dan bentuk yang iklan? Apakah kriteria yang perlu dipertimbangkan oleh kreativiti
Pengarah, Pengarah seni dan salinan penulis sebelum iklan boleh dihasilkan?

Pada masa kini, Terdapat banyak cetakan iklan dalam Surat khabar dan majalah tetapi tidak semua iklan akan mendapat

perhatian oleh pembaca. Lebih kreatif iklan mempunyai lebih potensi menarik penonton untuk membacanya.

"Examplesfromoursurroundingsarethemost pengajaran penting thatcanbelearnedbychildren"

Chtysostomus

9.1 UNSUR-UNSUR CETAKAN IKLAN

Dalam iklan cetak, beberapa elemen penting perlu dipertimbangkan. Dalam pemilihan tajuk yang adalah sangat penting. Headline yang merupakan elemen utama dalam cetakan yang iklan yang menyampaikan maksud mesej utama.

Jarang kita membaca keseluruhan taklimat mengenai iklan yang kami terserempak. Kita akan lebih tertarik kepada satu menarik tajuk.

Selain berita utama, unsur-unsur lain yang penting juga salinan badan, visual, rekabentuk, susun atur dan slogan. Ia mesti diingati bahawa tidak semua iklan menggunakan semua elemen-elemen ini. Pengiklan menggunakan unsur-unsur untuk iklan yang berbeza dan untuk tujuan yang berbeza.

9.2 TAJUK-TAJUK UTAMA
Tajuk ini adalah ayat atau perkataan yang berfungsi sebagai pengenalan kepada sesuatu
pengiklanan. Tajuk utama dalam menyampaikan mesej utama iklan. Tujuannya adalah untuk menarik perhatian pembaca dan menggalakkan mereka membaca disalinan seluruh badan. Tajuk yang mesti difahami oleh hanya satu pandangan dan mesti dapat menyampaikan idea yang tepat.

Dalam satu kajian yang melibatkan 2,000 mencetak iklan, kebanyakan tajuk-tajuk utama iklan didapati mengandungi kira-kira lapan perkataan sahaja (Arens, 2004). Terdapat juga tajuk iklan dengan hanya satu perkataan (contoh: salah satu tajuk utama dalam Iklan AirAsia adalah RM9.99 atau iklan Volkswagen dengan yang Headline Lemon). Menurut David Ogilvy, tajuk tersebut adalah yang paling elemen penting dalam iklan-iklan media cetak.

Tajuk terbaik pengiklanan cetakan yang dihasilkan oleh Rolls Royce yang terkandung 18 perkataan berikut:

60 batu sejam, bunyi bising yang paling keras di Rolls-Royce baru
datang dari jam elektrik.


9.2.1 fungsi tajuk-tajuk utama
Berikut adalah beberapa fungsi tajuk-tajuk utama:

x menyediakan maklumat mengenai produk atau Perkhidmatan
x meningkatkan soalan antara pembaca
x meningkatkan faedah mengenai tuntutan

x memberikan manfaat tertentu
x Abridge mesej jualan
x mempengaruhi pembaca untuk membaca salinan seluruh badan
x berhenti pembaca atau menarik perhatian mereka
x Reinforce jenama
x Terangkan visual
x membuat sambungan emosi dengan pembaca

Rajah 9.1: Headline cetak di iklan

Mesej iklan perlu dihantar dalam jelas dan mudah difahami Bahasa Bahasa Melayu. Ini adalah kerana tajuk yang mesti menghantar idea jualan yang cara yang menyeluruh. Ia adalah membazir Jika pengiklan tidak menjual produknya atau Perkhidmatan dalam tajuk tersebut. Sebagai penulis, anda boleh datang dengan tajuk yang pertama diikuti oleh salinan badan atau sebaliknya. Berikut adalah beberapa contoh mencetak iklan-iklan yang dianggap kreatif (lihat Rajah 9.2

hingga 9.4.; Nota tajuk utama).


Rajah 9.2: Tajuk cetakan iklan kereta Volkswagen Beetle.Jika anda benar-benar baik dalam satu masa lalu hidup, anda datang kembali sebagai sesuatu yang lebih baik.

Rajah 9.3: Tajuk cetakan iklan British Airways London... Singapura

Rajah 9.4: Tajuk kempen iklan cetak ÂStop minum alcoholÊ CIRRHOSIS mutlak.

AKTIVITI 9.1

Membincangkan semua cetakan iklan itu di atas dalam kelas. Apakah mesej yang telah disampaikan Pada pandangan anda, apakah yang fungsi tajuk ini?

Tajuk yang baik mestilah mampu menarik perhatian pembaca. Dalam pembaca juga akan dapat berhubungan dengan ia. Ia juga harus menjelaskan visual, menjemput pembaca untuk terus membaca badan Salin dan menyampaikan mesej jualan, Semua dalam masa yang sama. Apabila pembaca memberi maklum balas ini adalah menarik, saya ingin mengetahui lebih lanjut, kemudian headline yang telah berjaya dalam misinya. Sebagai contoh, tajuk utama seperti TIGA perkara yang perlu anda tahu BEFOREÚ., akan mewujudkan rasa rasa ingin tahu antara pembaca.


Satu cara yang popular menulis tajuk-tajuk utama ialah dengan menggunakan saiz fon yang lebih besar daripada yang font salinan badan. Teknik ini akan menarik minat pembaca. Kajian juga menunjukkan bahawa sebahagian besar pembaca hanya Baca tajuk berita. Oleh itu, tajuk-tajuk utama yang mesti menyatakan sesuatu tentang produk atau perkhidmatan dengan cara yang kreatif supaya penonton berhenti bagi satu masa untuk membaca iklan keseluruhan. Anda juga boleh menyatakan kelebihan produk dalam tajuk utama (cth: Ketua & bahu Syampu mendapat menghapuskan kelemumur dan gatal kulit kepala), berkaitan dengan pembaca (contoh:"Merokok adalah satu tabiat yang berwarna-warni dengan menunjukkan visual kotor warna gigi) atau menjelaskan mereka yang (cth: berhati-hati di mana anda menunjuk dengan visual sendiri Cleaner salah diarahkan dan menghisap di rambut palsu).

Terdapat beberapa faktor yang harus dipertimbangkan oleh penulis dalam usaha mereka untuk mendapatkan perhatian orang ramai. Antaranya, salinan badan harus menyambung ke produk untuk faedah atau kepentingan produk. Sebagai contoh:

..MENGUCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA KOTORAN DEGIL
..DIKAWASAN YANG ANDA INGINKAN DALAM KERETA BARU
..PENGALAMAN JALUR-LEBAR YANG HEBAT
..MEMBAWA BALIK FEMINITY DAN KECANTIKAN
..CAMPURAN YANG BETUL BAGI KEMUDAHAN DAN KEMUDAHAN
Tajuk-tajuk utama yang mempunyai nilai juga boleh menarik penonton kerana berita berita
mengandungi semasa, baru dan kadang-kadang menghairankan aspek. Sebagai contoh:


TOPIK 9 KREATIVITI DALAM IKLAN CETAK •

..7,109 MYVI DIHANTAR PADA MAC.
..MEMPERKENALKAN SKIM PINJAMAN KAMI.
..KINI, PROTON WAJA UNTUK HANYA RM56, 000!
..MAXIS 3G KINI DI PULAU PINANG.
..MENDAPAT SUBSIDI DIESEL DARI MANA-MANA SAHAJA DI MALAYSIA
..100,000 TEMPAT DUDUK PERCUMA!
Beberapa tajuk utama juga mengandungi cadangan/Perakuan atau jurucakap.
Sebagai contoh:

..PADA MULANYA, SAYA TIDAK PERCAYA, TETAPI NOWÚ.
..KULIT SAYA MENJADI LEBIH ADIL DAN SAKSAMA DALAM 14 HARI.
..SELURUH AHLI KELUARGA SAYA LEBIH SUKA IA.
..BAIK UNTUK BONDA, BAIK UNTUK SAYA
..BAGAIMANA ANDA BOLEH MENYIMPAN RM199.
..SEKARANG, TIADA LAGI KESAN PENUAAN.
Rajah 9.5: Fungsi tajuk-tajuk utama

Rajah 9.6: Tajuk yang menggunakan testimoni

9.2.2 jenis tajuk-tajuk utama
Tajuk-tajuk utama boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu secara langsung dan tidak langsung tajuk utama.

Langsung
Tajuk-tajuk utama yang ringkas dan maklumat manakala tajuk-tajuk utama yang langsung tidak
menyediakan banyak maklumat malah mungkin lebih baik mempengaruhi pembaca untuk membaca diselebihnya salinan badan.

Terdapat banyak jenis tajuk utama. Ada segelintir yang bermaklumat dalam alam semula jadi,
Persuasif, bermaklumat, mengeluarkan amaran atau peringatan atau akan cuitan. Perkara-perkara berikut adalah jenis tajuk-tajuk utama yang sering digunakan oleh pengiklan.

Kerana kebanyakan penonton sentiasa membaca Surat khabar atau menonton televisyen, yang elemen berita sering rampasan perhatian pembaca. Orang ramai akan sentiasa berminat untuk mengetahui tentang produk-produk baru di pasaran, perubahan yang dibuat produk sedia ada dan perkhidmatan oleh pengiklan, atau di mana produk tersebut

boleh boleh diperolehi. Kata-kata yang sering digunakan oleh pengiklan di tajuk-tajuk utama termasuklah:

(a) penyampaian berita

memperkenalkan...memperkenalkan model Toyota yang terbaru
sekarang...Sekarang, anda boleh membayar melalui maybank2u.com
akhirnya...Akhirnya, tiada lagi bersemangat menyental
sekarang...Beli sekarang dan simpan RM5000
Rajah 9.7: Tajuk utama daripada LEVIS
KINI TELAH MEMOTONG SEMULA UNTUK WANITA
iklan-THE CLASSICÊS lelaki 501


(b) mengemukakan soalan
Headline yang meletakkan mengemukakan soalan menggalakkan pembaca untuk membaca lebih lanjut. Tajuk iklan yang baik adalah salah satu yang menimbulkan persoalan. Pembaca akan terus meminta untuk jawapan kepada soalan-soalan dikemukakan atau bertanya apa akan berlaku, bagaimana ia akan berlaku, bila ia akan berlaku, dan lain-

lain yang seterusnya akan memaksa pembaca berhenti sejenak, berfikir dan meneliti kandungan yang salinan badan untuk mendapatkan jawapan. Sebagai contoh:

x x tahun lama, boleh memberitahu perbezaan?
x ujian pendakian, sesiapa?
x mengapa bayar lebih?
x Adakah anda mahu lebih banyak keseronokan?

DUA ANDA
Mengapa ibu-ibu boleh memilih pilihan wanita?
JIKA ANDA DI

Walau bagaimanapun, soalan-soalan yang dikemukakan perlu memberikan jawapan kepada yang
Soalan-soalan yang dikemukakan; mereka hanya memerlukan pembaca berfikir. Elakkan menulis
Tajuk-tajuk utama yang akan membolehkan pembaca untuk berfikir cepat. Sebagai contoh, dalam
Tajuk: Adakah anda mahu membeli insurans?. Jika jawapannya readerÊs
Tidak, kemudian beliau akan beralih ke halaman seterusnya dan tidak membaca salinan badan yang lain.

(c) membuat tuntutan
Tajuk-tajuk utama dalam bentuk tuntutan perlu kukuh, diperkukuh, kukuh dan convincible Penyata. Ramai pembaca yang mencurigakan tuntutan pengiklan. Oleh itu, dalam mesej yang disampaikan mestilah boleh dipercayai. Tajuk yang membuat tuntutan boleh memberi motivasi kepada pembaca untuk mencuba produk atau perkhidmatan.

AVISCarRentalCompanysuccessfully yang menang ke atas pembaca dengan yang Tajuk WeÊre #2. Kami cuba lebih keras. Tajuk ini adalah lebih meyakinkan berbanding mempunyai kira-kira Syarikat dengan tajuk yang WeÊre satu daripada nationÊs yang utama Syarikat kereta sewa. Di antara tajuk-tajuk utama dalam bentuk tuntutan ialah:

x jus asli 100%. Tiada bahan pengawet.
x No 1 di Malaysia dan dunia.

..Gimnasium yang pertama di Malaysia dengan kolam renang. Adakah anda mahu lebih banyak keseronokan?
(d) memberi amaran


Dari jenis headline, sering memberi amaran kepada atau memberi nasihat sebagai mengapa anda perlu menggunakan produk mereka dan tidak produk-produk orang lain. Kempen-kempen kesedaran terutamanya menggunakan tajuk-tajuk utama jenis ini. Sebagai contoh:

..90% penagihan dadah bermula dengan Merokok. Mula DonÊt!
..DonÊt minum dan memandu!
..SEMUANYA SAMA. TETAPI SALAH SATU IA TIDAK ASLI?

(e) memberi arahan
Dari jenis headline, pengiklan membuat satu kenyataan yang kuat, sopan mengajar pengguna untuk melakukan sesuatu. Sebagai contoh:


..Penyewaan kami untuk cat rumah anda dan wonÊt anda memerlukan akhbar ini.
..Meraikan hari ValentineÊs anda di Concorde Hotel.
..Sila donÊt Picit tisu.
..Beli buku-buku anda di MPH!

(f) cabaran-cabaran hadir
Headline jenis ini cuba untuk mencabar seseorang untuk mengambil bahagian atau cuba
sesuatu. Sebagai contoh:

..Ujian memandu semalam. Hanya untuk yang berani!
..Mengambil bahagian dalam cabaran kami dan rasa perbezaannya.
..Berikan 10 sebab kenapa anda perlu katakan tidak!

Berikut adalah tajuk-tajuk utama dua. Salah satu tajuk-tajuk utama yang disediakan adalah jauh lebih baik daripada yang lain.
..Adakah anda pernah membuat kesilapan berikut dalam Bahasa Inggeris anda?
..Adakah anda takut melakukan kesilapan dalam Bahasa Inggeris?
Jika anda ingin mengiklankan Pusat Tuisyen Bahasa Inggeris, yang tajuk-tajuk utama di atas yang akan anda pilih?

Mengapa?

AKTIVITI 9.2
..JustDoIt.
..LEVIS.
..Minum Coca Cola.
..BML Noveaux Visages...Kecantikan adalah hak bagi setiap manusia.

(g) nama produk Negeri
Headline jenis ini adalah lebih sesuai bagi produk-produk yang dikenali atau yang telah berada di pasaran untuk beberapa waktu. Bagi produk-produk baru, ini Kaedah ini tidak begitu sesuai. Headline jenis ini boleh dibuat dengan hanya menggunakan satu perkataan, frasa atau slogan. Sebagai contoh:

Rajah 9.8: Sebuah tajuk yang menggunakan jenama

(h) pengulangan
Pengulangan boleh mengukuhkan mesej yang telah disampaikan. Sebagai contoh:
Perkhidmatan pelanggan yang 100%
100% kualiti
100% pilihan

kewangan 0%

Katakan tidak kepada dadah
Katakan tidak kepada dadah
Katakan tidak kepada dadah


Kami sewa donÊt putih.
Kami sewa donÊt hitam.
Kami sewa donÊt orang-orang Yahud.
Kami sewa donÊt Hispanics.
Kami sewa donÊt manusia.
Kami sewa donÊt wanita.
ÚÚÚÚÚÚÚÚÚ...
KAMI MENGUPAH ORANG.

Rajah 9.9: Jenis tajuk-tajuk utama
Berikan 3 contoh tajuk-tajuk utama bagi setiap jenis headline yang dinyatakan di atas.
SEMAK KENDIRI 9.1
9.3 SUB TAJUK ATAU TAJUK-TAJUK KECIL

Tajuk-tajuk kecil adalah topik-topik tambahan yang selalu diletakkan di bawah tajuk berita. Subheads yang diletakkan di atas tajuk-tajuk utama yang akan dikenali sebagai kickers atau overlines dan boleh digariskan. Tajuk-tajuk kecil boleh juga muncul dalam iklan badan salinan.

Biasanya, Sub-Kepala yang lebih kecil daripada tajuk itu. Terdapat juga subheads yang di italicsor ditekstebalkan atau dalam satu berbeza warna. Sebagai dengan tajuk utama, tujuan utama subheads adalah untuk menyampaikan mesej jualan utama dengan cepat.

Kerana majoriti penonton lebih tertumpu tajuk berita, Sub-Kepala diletakkan di bawah tajuk utama memberikan idea salinan badan yang akan dibaca. Walau bagaimanapun, Sub-Kepala yang dianggap kurang penting daripada tajuk itu. Tajuk-tajuk utama yang tidak semua mempunyai tajuk-tajuk kecil.


9.4 BADAN SALINAN IKLAN

Salinan badan atau teks iklan adalah salinan teks atau iklan. Biasanya, saiz fon adalah lebih kecil daripada Tajuk-tajuk utama dan Sub-Kepala. Fungsi utama salinan badan itu adalah untuk menarik minat pembaca. Di samping itu, salinan iklan badan boleh menerangkan idea-idea jualan atau mata, memberi maklumat, membuat perbandingan, memberi bukti, nyatakan kelebihan produk, menerangkan bagaimana untuk menggunakannya,

mengubah mind-set pengguna, menyatakan kepentingan dan kegunaan sesuatu produk atau perkhidmatan. Salinan badan mempunyai tiada had perkataan. Salinan badan paling lama pernah ditulis adalah untuk iklan Nike dan 11,000 perkataan panjang.

Kerana salinan badan hanya dibaca oleh salah satu daripada 10 pembaca, penulis perlu mengemukakan salinan badan yang akan mengekalkan minat pembaca semasa menjelaskan tentang bagaimana produk atau perkhidmatan yang boleh memuaskan hati mereka. Terdapat banyak cara yang berbeza penulisan Salin badan, tetapi beberapa yang lebih kerap digunakan adalah seperti berikut:

Straightforward
(a) Dalam borang arahan kreatif adalah biasanya ringkas dan bertulis dalam kata-kata tanpa memetik mana-mana

sumber.

(b) naratif
Memberitahu cerita, dengan pengenalan, sebuah badan dan kesimpulan yang cerita boleh dalam bentuk testimonial.

(c) dialog adalah teks perbualan antara dua atau lebih individu. Format ini membolehkan pembaca untuk Âlisten ke dalam perbualan.


Dialog
(d) penjelasan
Menerangkan tentang produk atau perkhidmatan, bagaimana untuk menggunakannya, menjelaskan kejadian, dan

sebagainya.

Rajah 9.10: Subkepala RINSO penggunaan dan IKUT ARAHAN MUDAH INI

Rajah 9.11: Iklan badan salinan syarikat insurans PRUDENTIAL

9.12 Rajah: Terpanjang badan salinan Nike kata-kata 11,000 iklan yang terkandung

9.13 Rajah: Badan salinan British Council yang kegunaan ringkas salinan badan

2.1 SLOGAN

Slogan yang merujuk kepada kata-kata atau frasa atau ungkapan yang pendek, mudah diingati dan sering digunakan. Cogan kata yang berkesan sentiasa mudah untuk mengatakan dan berulang-ulang dalam kata demi kata. Ia adalah simbol yang memberikan gambaran yang khusus kepada penonton. Yang berkesan
Slogan-slogan, setiap kali kami terserempak, kita cenderung untuk mengakui ia dan melihat secara positif produk dan penaja

(Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin, 1993).

Fungsi utama slogan adalah untuk membina ingatan orang ramai, supaya mereka dengan mudah boleh mengakui produk tersebut apabila mereka mencari slogan. Selain Slogan-slogan ini, juga:

(a) memberi kesinambungan kepada kempen pengiklanan, sebagai contoh untuk satu tempoh tertentu atau bagi pelbagai jenis lain-lain media;
(b) menyatakan idea utama yang berkaitan dengan produk atau Perkhidmatan;
(c) tutup iklan dengan cara yang menarik, mantap dan berkesan.
Secara amnya, Terdapat dua bentuk Slogan-slogan yang sering digunakan. Jenis pertama adalah yang memberi tumpuan kepada ganjaran (misalnya

Dunhil ll gaya, kualiti dan Elegance). Jenis kedua menekankan tindakan yang perlu diambil (contoh: Nike yang Hanya melakukannya). Kebiasaannya, Slogan-slogan yang digunakan dalam tempoh yang panjang. Tetapi terdapat Slogan-slogan yang digunakan secara ringkas (seperti kerajaan tertentu, NGO atau sektor swasta kempen).

AKTIVITI 9.3

1. Apakah Slogan-slogan yang digunakan oleh Malaysia Airlines, Telekom Malaysia, KFC, Nokia and Proton
2. cuba dan sepadan dengan semua slogan syarikat yang dinyatakan di bawah.
x yang tahu anda lebih baik masa (a)
x terbaik seorang lelaki boleh (b) HSBC
x LifeÊs baik (c) Air Asia
x sekarang semua orang boleh Terbang Honda (d)
x kuasa Gillette impian (e)
x Segalanya di tangan anda

(f) LG
x Untuk yang berkonsepkan (g) Maybank Lebih Menawan
x Kerana Dirimu Begitu (h) Celcom Berharga
X Ada kelebihannya (i) Loreal

Bank tempatan worldÊs (j)
WrigleyÊs getah gusi

Rajah 9.14: Satu cetakan iklan yang mengandungi semua unsur-unsur: tajuk, Sub-Kepala,
Salinan badan, Visual dan Slogan

REKA BENTUK DAN SUSUN ATUR
9.6 menurut Wells, Moriarty dan Burnett (2006), susun atur adalah satu pelan yang mengenakan perintah dan mewujudkan susunan itu adalah dari segi estetik, manakala Reka bentuk adalah susunan unsur-unsur ad akal dan menarik perhatian ini adalah satu cabaran.

Setiap reka bentuk dan susun atur yang dihasilkan perlu jelas mengenal pasti maksud yang pertama. Reka bentuk dan susun atur bergantung kreativiti dan memainkan peranan penting untuk mencapai kesan maksimum.

9.6.1 jenis susun atur
Menurut Wells, Moriarty dan Burnett (2006), jenis susun atur yang utama adalah seperti berikut:

(a) ini adalah salah satu jenis susun atur yang paling popular.
Visual memainkan peranan dominan dengan mengambil sehingga kira-kira 60 hingga 70 peratus daripada keseluruhan ruang pengiklanan. Tajuk utama dan badan salinan akan diletakkan di bawah ilustrasi.

Gambar tetingkap
Rajah 9.15: Contoh iklan talaletak tetingkap gambar

(b) jenis susun atur memaparkan visual yang menduduki salinan seluruh badan dan kadang-kala teks yang diletakkan di atas yang.

visual.

Semua seni
Menggunakan visual beberapa saiz yang sama atau berbeza. Visual juga boleh diletakkan sebelah menyebelah.

(d) susun atur ini memaparkan teks yang menduduki Ruang salinan badan dengan tajuk fon yang besar, panjang badan salinan, atau ilustrasi yang kecil.

Tiada ilustrasi. Tajuk-tajuk kecil juga sering digunakan untuk memecahkan teks.

Semua salinan
Rajah 9.16: Contoh semua seni susun atur iklan

(c) Panel atau Grid
9.17 Rajah: Contoh panel atau grid susun atur iklan
9.18 jika Rajah: Contoh semua salinan susun atur iklan

(e) sarkas
Pola ini menggabungkan beberapa unsur supaya ia kelihatan penuh sesak dengan banyak gambar. Iklan jenis ini adalah direka untuk mewujudkan perasaan gembira. Iklan jenis ini digunakan untuk pasaraya (eg. Giant, Tesco, Carefour) dan

Farmasi (eg. Guardianand Watson).

(f) Pelan atur yang kontemporari yang boleh dibaca pada bila-bila dalam imej.

-Linear
(g) berdendam
Rajah 9.19: Contoh iklan susun-atur-linear

Gaya susun atur yang menekankan penuh takzim mengurniakan seni, susun atur, Reka bentuk, typography, ilustrasi, dan sebagainya. Semacam ini daripada iklan ini juga dikenali sebagai iklan generasi XÊ.

Rajah 9,20: Contoh berdendam susun atur iklan


9.6.2 tahap susun atur
Sebelum peringkat percetakan, susun atur telah melalui beberapa tahap atau peringkat. Kerumitan dan kesukaran untuk iklan akan menentukan bilangan peringkat yang ia telah melalui. Berikut adalah contoh-contoh tahap-tahap yang pengiklan selalunya perlu melalui (lihat Rajah 9.21).

Gambar awal bagaimana iklan akan akan dilihat. Biasanya, beberapa lakaran akan dilakukan dan daripada ini, artis akan

memilih yang terbaik.

(a) lakaran lakaran
(b) kasar susun atur
Ini adalah peringkat lukisan menggunakan ukuran sebenar. Pada peringkat ini, elemen-elemen penting dalam iklan

yang akan boleh kira-kira berakhir; seperti tajuk, salinan badan, slogan, visual dan logo. Ini memberi satu idea kasar tentang bagaimana iklan akan muncul semasa memberi personaliti kepada produk.

(c) siap susun atur
Pada peringkat ini, susun atur akan dikemukakan kepada pelanggan untuk mendapatkan keputusan. Susun atur keseluruhan adalah serupa dengan yang sebenar

output yang akan dihasilkan.

(d) komprehensif
Pada peringkat ini, semua elemen akan dilekatkan pada ruang yang betul.


9.21 Rajah: Peringkat susun atur

9.22 Rajah: Contoh proses susun-atur yang kreatif

9.6.3 prinsip-prinsip reka bentuk
Menurut Wells, Moriarty dan Burnett (2006), prinsip-prinsip reka bentuk melibatkan lapan (8) aspek asas. Ini adalah

sebagai berikut:

(a) biasanya, apabila kita membaca atau melihat halaman, mata kita bergerak dari satu tempat yang lain, terutamanya dari atas ke bawah dan kemudian dari kiri ke kanan. Oleh itu Reka bentuk yang baik boleh mengawal pergerakan mata supaya ia boleh bergerak dari satu yang penting arah ke satu lagi haluan penting untuk membenarkan pembaca untuk menangkap maksud. Rajah di bawah menunjukkan yang arah pergerakan mata.

Hala tuju
(b) biasanya, unsur dominan, iaitu unsur yang merupakan tumpuan adalah mereka yang. Tetapi ia juga boleh di Tajuk Apakah saiz fon yang besar dan tebal. Di Doveadvertisement di bawah, fokus utama adalah visual (model) kerana ini adalah lebih dominan daripada salinan badan.

Dominasi
Rajah 9.23: Principlewhich Reka bentuk melibatkan pergerakan Mata

9.24 kehendak Rajah: Contoh reka bentuk yang dominan iklan

(c) ruangan putih
Susun atur ruang yang tidak digunakan oleh ilustrasi atau salin badan dipanggil ruangan putih. Ruangan putih yang

digunakan juga boleh memberikan imej berkualiti untuk produk yang diiklankan. Iklan-iklan mengenai minyak wangi ini sering mengeksploitasi konsep ini.

(d) sebaliknya membuat satu elemen yang menonjol lebih daripada yang lain dan menunjukkan kepentingannya.
Sebaliknya boleh dicapai melalui penggunaan saiz (besar atau kecil) dan nada (warna-warna terang atau kusam), bentuk, tekstur dan hala tuju.

Sebaliknya
(e) baki
9.25 Rajah: Iklan minyak wangi sering

Apabila artis-artis membuat keputusan untuk meletakkan elemen ruangan putih mengeksploitasi, mereka akan memanipulasi baki. Terdapat dua jenis daripada baki, baki yang iaitu formal dan tidak formal. Baki formal merujuk kepada umur berat optik yang menyebabkan imej yang sama yang kelihatan stabil atau konservatif.

Unsur-unsur yang melihat bersimetri dipanggil baki formal. Baki yang tidak formal merujuk kepada meletakkan unsur-unsur yang berbeza dalam saiz, bentuk, warna atau nada tidak sama jarak dari pusat optik.

(f) nisbah merujuk kepada hubungan satu elemen yang lain atau dengan rekabentuk secara keseluruhan, pada sebahagian yang menunjukkan saiz dan kekuatan. Beberapa bahagian yang lebih menarik daripada yang lain.

Perkadaran
(g) kebanyakan Seni Pengarah merasakan bahawa kurang lebih. Biasanya, terlalu banyak unsur-unsur yang menyemakkan salinan badan mengurangkan kesan iklan berbanding iklan dengan unsur-unsur yang kurang, yang memberi impak yang lebih besar.

Memudahkan

(h) dengan perpaduan, unsur-unsur individu mesti dikaitkan dengan satu sama lain serta dengan reka bentuk keseluruhan supaya dapat mewujudkan satu berkaitan kesan. Tanpa perpaduan dan hubungan, iklan tidak boleh memberi gambaran yang menyeluruh dan unik (Mohd Sidin & Noorbathi Badaruddin, 1993).

Perpaduan
Topik keseluruhan ini memperkenalkan pelajar kepada unsur-unsur kreatif media cetak seperti penyediaan tajuk berita, tubuh salinan, Slogan, visual, susun atur dan reka bentuk. Semua ini memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan iklan media cetak yang kreatif.

Salinan badan
Tajuk-tajuk utama
Tajuk-tajuk kecil
Arahan: Jawab semua soalan dalam masa 15 minit.

1. Apakah yang anda faham dengan istilah slogan?
2. nyatakan jenis-jenis susun atur.
3. Jelaskan peringkat susun atur.
4. Apakah kaedah yang kerap digunakan apabila menulis salinan iklan badan?


No comments:

Post a Comment