27 January, 2024

Ceritaku

 CERITAKU.

Jaman cik-cik Rom cik Jah dan Cik Mi. (Cik Kin mungkin sudah ke Sg Dua KuPilah.. 

Satu malam dalam bulan purnama terang benderang tanggal 16 kort, tak ingatlah, bapa dan emak saya Juan Sham dan Jul tidur di rumah embah. Sebulan dua, baru sekali tidur di rumah embah Gedi n mbah Haŵo chilik. Tempatnya bilik 2 dari etan / timur.. 

Masa makan malam ramai ada sekitar 12 orang agaknya..  Tidurlah bila waktunya ...  Entah jam berapa seingat saya jam 3 pagi, tiba-tiba perut sakit kèbèlet, lepas di planto.. hati tak sedap, Kok di planto, planto jugalah melepas. Apa, tandas curah atau tandas duduk tiada ke? 

URONG ENENG. 

Tandas curah - Enengngey sekitar taon 1976 ke atas baru pintèr ngawey. .. 

Bila turun ke bawah melalui pintu dan tangga dapor yang m3nghadap ke kolam besar itu .. dicarilah port yang sesuai. Sesuai punya sesuai jumpalah di pangkal pokok kelapa. Masa pun berlalu ... terlihatlah anak mamaku yang terang bemderang ke bawàh rumah embah yang besar itu. Lokasinya di bawah bilik embah dan cik rom yang sebelah ke rumah embah Wahab tu... Entah apa punya kuasa maka terlihatlah olrh saya yang tidak pernah dilihat. Apakah gerangannya itu. 

Iyya seakan bayangan, samar-samar sesosok tubuh berwarna putih berkaki empat. Menggelengkan kepala ke kiri ke kanan, begitulah seterusnya. Syerrrr hatiku berdegup kencang semakin kencang dan dag dig dug. Makin lama semakin jelas pemandanganku. Adalah 12 miter dari pangkal pokok kelapa itu. Tapi yang menghairankannya ia tidak mengganggu atau menakut-nakutkan sesiapa cuma mungkin mengikut niat hati kita, agaknya. Bila sudah jelas dipandanganku, bila dah masuk dan mèlekat kuat diingatanku.. O oo oop, begitu rupanya. Barangkali jelmaan embah kakakku ini. Hati dag dig dug belum reda lagi. Kata Sudin, "aku dah tak ada sèleralah nak be***". Itulah pertama kali saya berpeluang melihat jelas secara langsung jelmaan Alias penjaga rumah embah Gedi. Nasib baik saya tiada berniat kalau ada niat jahat, 

Tho kowey, weroh yèng-yèngmu, weroh dasmu weroh tèngènmu tak tuembak cowey,, juèdorrr. Tak jadilah niat orang itu... ... Hingga kini peristiwa awal tahun 1967 itu masih terlipat kokoh dalam sejarah lupatan usiaku. Semoga bertemu kedua kalinya ya embah Singo Sènggolo. Bacaan al-Fatihah,, Aamiin... 

Sekian cerita benar saya dari 58 tahun yang dahulu yang baharu diceritakan kepada umum.

Grandparent Toimon b Rono Sengojo b Josino b Singo Senggolo and Grandparent Supiah_bt_Nor_b_Munawi has returned to rahmahtullah in 1967 and 1992. May all the memories of the deceased TOISU so to this day onwards will shine throughout the world. (Data on March - Dec -2023).

No comments:

Post a Comment