Jambatan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
Kuala Selangor.
Gambar: Feri menyeberangi sungai Kuala Selangor. Perkhidmatan terakhir pada Mac 1979.
Sebelum jambatan dibina,
orang ramai yang ingin menyeberang (memanggil Pasir Penambang dan Tanjong
Karang) telah menyeberangi sungai Selangor menggunakan kemudahan feri bernama
Penambang.
Tahun 1970, Jambatan
Kuala Selangor FT5 telah dicadangkan. Bagaimanapun, projek itu mencetuskan
kontroversi kerana kelewatan akibat kegagalan kontraktor asal menyiapkan kerja
tersebut. Hasilnya, tender baru telah dibuka pada tahun 1976 untuk mendapatkan
kontraktor baru bagi menyiapkan kerja pembinaan Jambatan Kuala Selangor yang
terbengkalai. Jambatan Kuala Selangor FT5, bersama-sama dengan Jambatan Sabak
Bernam FT5, telah siap pada tahun 1980.
Jambatan itu dibuka secara
rasmi pada 24 April 1979 oleh Almarhum Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz
Shah dari Selangor dan dinamakan sebagai Jambatan Sultan Salahuddin Abdul Aziz
Shah. Pada asalnya, jambatan itu adalah jambatan dua lorong sebelum dinaik
taraf kepada jambatan dwi laluan 2 x 2 x = 4 lorong.
Terjemahan: Nor Isna.
Kredit daripada; https://en.wikipedia.org/wiki/Sultan_Salahuddin_Abdul_Aziz_Shah_Bridge#
No comments:
Post a Comment