25 April, 2024

Kereta api Klang dan Kuala Selangor

 

Kereta api antara Klang dan Kuala Selangor.

Dalam sejarah pengangkutan pada tahun 1908, akhabar Malay Mail melaporkan aduan daripada penduduk pantai barat Selangor ketika itu. Dimana perkhidmatan bas dianggap sebagai pengangkutan utama dari Klang ke Kuala Selangor adalah sangat terhad, walaupun perkhidmatan itu mampu dimiliki. 

Pada Januari 1911 iaitu selepas beberapa tahun daripada itu, pihak penjajah akhirnya akur dan mula membina landasan kereta api antara Klang yang melalui beberapa tempat dan dan akhirnya sampai ke Kuala Selangor, yang telah siap sempurna pada tahun 1913. Ia bermula dari Stesen Jambatan Connaught di Klang, dan kemudian melalui 17 hentian untuk sampai ke Stesen Kuala Selangor (berkemungkinan termasuk lingkaran kereta api di sebelah barat bawah Bukit Malawati, termasuklah di Assam Jawa melalui Teluk Piah Kanan (nama terkini).

Pada Februari 1913, pentadbiran Negeri-Negeri Melayu Bersekutu membina laluan di kawasan yang sama untuk mengangkut komoditi kopi, getah dan hasil bumi lain, serta memberi berkhidmatan kepada penduduk tempatan pada masa itu. Jalur kereta api ini juga akan memudahkan mengangkut bahan-bahan asas pembinaan landasan dan membuat jalan raya pula. Video bahagian kedua bertajuk, "Menjejak Sejarah Pembinaan, Tapak Stesen dan Penutupan Laluan Keretapi Klang - Kuala Selangor", terbitan pada tahun 2021. Di dalamnya ada mengesan sisa-sisa laluan kereta api melalui jalan yang dimaksudkan itu, termasuk pelbagai struktur dan data terkini yang diperoleh daripada Peta Google. 

Di sepanjang laluan kira-kira 40 kilometer itu, menampilkan rekod stesen paparan, termasuk Klang Utara, Sungai Putus, Parit Chabang, Vallambrosa, Sungai Perepat, Kapar Ilir, Kapar, Jalan Acob, dan Suara. Perkhidmatan ini berfungsi selama 18 tahun sebelum perkhidmatannya diakhiri dan digantung pada November 1931. Diganti sepenuhnya dengan perkhidmatan pengangkutan jalan raya sehingga kini.

Bekas Laluan 

Tapak tinggalan sejarah termasuk timbunan Jambatan George Dearie Rusell di Sungai Puloh, Klang. Begitu juga dengan sisa-sisa batu di hadapan Sekolah Kebangsaan Jeram BBA3007 dipercayai peninggalan kawalan air stim kepada kereta api (penyejukan kepala kereta api). Manakala jambatan Besi Pasir Tuntung yang dibina lebih 100 tahun lalu dan jambatan itu telah terbiar begitu lama serta tidak lagi sesuai untuk kenderaan berat.

Dalam pada itu juga disarankan, semoga ada pihak-pihak tertentu yang boleh bertanggungjawab akan mengambil perhatian sewajarnya yang mana tinggalan sejarah ini harus dipulihara selayaknya. Juga ada pihak berkuasa tempatan (PBT), Lembaga Pelancongan dan NGO dapat meletakkan papan tanda memberitahu orang ramai akan keberadaannya. Pada masa yang sama, orang ramai akan menyedari akan kewujudan peninggalan sejarah ini, dan generasi akan datang akan menghargai dan tidak pupus sejarah Selangor. 

Kini pembinaan landasan (rel) kereta api dari Klang ke Kuala Selangor yang baharu, dengan kerjasama kerajaan Persekutuan, dan kerajaan negeri telah dirancang semula. Perlaksanaannya dalam tempoh lima tahun akan datang ini (2024 - 2028). Ia bertujuan bagi memendekkan perjalanan telah diambil kira ke bahagian utara negeri ini, berbanding laluan jalan raya sedia ada. Disamping merancakkan lagi ekonomi di kawasan sekitar di sepanjang pantai barat negeri Selangor. Ia juga akan dapat menggalakkan penggunaan pengangkutan awam lainnya. 

Harapan.

Terbayang akan jalur pertama yang dibina sebelum ada ialah jalan raya lama Klang - Kuala Selangor. Pelebaran jalan raya juga telah dilaksanakan pada sekitar 2005 yang lalu dan secara rasmi mula digunakan. Khabarnya pula akan dibina laluan ERT/LRT dari Puncak Alam - Kuala Selangor mungkin ke Sabak Bernam pula dan seterusnya. Ini merupakan khabar gembira bagi rakyat Selangor.

Kami rakyat negeri Selangor amat mengalu-alukan pembinaannya demi kebaikan rakyat bersama. Sebelum itu jalur pertama ialah kapal layar, kedua kereta api, dan yang ketiga jalan raya. Mungkin nanti akan adakah ECRL pula? Sama-sama kita tunggu dan nantikan perkembangannya. Menelusuri akan perkara ini mengingatkan kita cerita-cerita yang sempat beredar dan didengar iaitu menaiki kapal layar (kapal laut) dari Kuala Selangor ke Port Klang yang memakan masa lebih daripada 2.5 jam. Kita tidak dapat membayangkan bagaimana keadaan dan pengalaman melaluinya pada ketika itu. Bagaimanakah bentuk pakaian para penumpang ketika itu, berapakah tambang yang dikenakan.

Apakah barang-barang yang dibawa dan banyak lagi. Persoalannya di sini ialah; 

1. Mengapakah generasi Y sekarang ini yang belum dilahirkan agar dapat dan sempat melihat perubahan serta keadaan suasana polemik diketika itu?

2. Seandainya projek ini terlaksana (akan terlaksana) ribuan terima kasih kita kepada pihak kerajaan pusat di atas perlaksanaan projek ini. 

3. Marilah kita bersama-sama berdoa semoga dapat melihat dan merasainya akan kecanggihan projek ini seandainya kita semua diberi waktu untuk itu. 

Penulis: Nor Isna, 12 Apr, 2024 Raya ke-3.

Rujukan dan kredit;- 

No comments:

Post a Comment