Pentingkah Peranan Alumni.
Untuk dikenali sebagai lepasan pelajar sesuatu sekolah yang boleh menjadi satu perspektif penyemaian identiti dan boleh dibanggakan oleh sekolah. Persatuan bekas pelajar yang aktif bukan sahaja akan memberi manfaat kepada sekolah, malah masyarakat setempat juga boleh menerima faedahnya. Berdasarkan data Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dari bharian.com.my/2022/01, terdapat kira-kira 10,223 buah sekolah rendah dan menengah di seluruh Malaysia. KPM menerima sebanyak RM52.6 bilion atau sebanyak 16 peratus daripada jumlah keseluruhan belanjawan yang dibentangkan.
Jika setiap sekolah boleh mempunyai PIBG berdasarkan peruntukan Akta Pendidikan KPM 1996, bolehkah jika setiap sekolah turut turut menganjurkan untuk menubuhkan persatuan bekas pelajar atau Alumni? Kedua-duanya saling lengkap melengkapi antara satu sama lain dalam membantu KPM dan pihak sekolah menelusuri proses pengajaran dan pembelajaran pelajar dan murid yang lebih efektif. Jika setiap ibu bapa menyumbang berupa yuran PIBG kerana mempunyai anak yang menjalani persekolahan di sekolah itu, bolehkah juga setiap bekas pelajar turut menyumbang dan bukan hanya dari segi wang ringgit.
Melihat saranan-saranan di atas;-
1. Pihak KPM boleh melihat kepada potensi untuk memberikan lebih kuasa autonomi kepada sekolah yang mempunyai persatuan bekas pelajar yang aktif dan berdaya maju malah berdaya saing.
2. Pelajar dan murid seramai 4,987,401 orang murid dan 416,743 guru di seluruh negara bharian.com.my/rencana/minda-pembaca/2022/01/909138/.
3. Kebanyakan sekolah menengah atau 2,440 buah sekolah mempunyai persatuan bekas pelajar sama ada aktif atau tidak aktif. Cabarannya ialah penubuhan alumni bagi sekolah rendah di seluruh negara. Andainya jika disasarkan sekurang-kurangnya 50 peratus daripada jumlah sekolah di Malaysia yang mempunyai alumni yang aktif, pastinya pelajar dan murid akan merasai nikmatnya. Ia membantu peruntukan tahunan KPM boleh menjadi lebih bersasar kepada perkara yang lebih berkeperluan terutamanya untuk proses pengajaran dan pembelajaran dengan baik akan berlaku.
4. PIBG lebih memberi tumpuan kepada sumbangan kewangan melalui yuran dan program kecemerlangan akademiknya. Alumni pula boleh mengambil tumpuan kepada perkara yang bersifat ko-kurikulum dan kemenjadian daripadanya.
Kekuatan akan Peranan Alumni.
1. Alumni adalah entiti kedua yang penting sebagai nadi sesebuah sekolah selain Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang sedia ada.
2. Sesebuah persatuan bekas pelajar perlu berperanan aktif untuk dilihat menarik untuk disertai. Aktiviti penjanaan sumber kewangan tidak sepatutnya hanya menumpukan kepada majlis makan malam tahunan, majlis perjumpaan semula dan yuran persatuan sahaja. Ia boleh dikembangkan kepada penjualan barangan persatuan, penganjuran liga alumni setempat serta sebarang bentuk perniagaan yang mampu dan mampan.
3. Memberi peluang kepada bekas pelajar untuk berkhidmat kepada komuniti mereka.
4. Menyumbang semula dalam program-program kecemerlangan pendidikan.
5. Melalui program-program kecemerlangan pelajar malah kepada pembangunan infra dibekas sekolah.
6. Bekas pelajar sesebuah sekolah mempunyai kekuatan tersendiri untuk membantu dari segi sumbangan dalam menjalankan aktiviti dan pembangunan dalam pengurusan sekolah.
7. Bekerjasama dan menggunakan sumber kekuatan untuk membangunkan sekolah, bukan sahaja dari segi sumber kewangan tetapi cadangan serta idea-idea bernas daripada mereka yang mempunyai pelbagai latar belakang dengan kepakaran, pendidikan serta kemampuan tenaga daripada wang ringgit.
8. Menggunakan sumber-sumber yang dibolehkan untuk meningkatkan prestasi kecemerlangan sekolah dan juga melihat dari segi aspek pembangunan infra.
9. Menyumbang kembali kepakaran kepada murid dan pelajar di sekolah lama dalam melancarkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran agar menjadi lebih efektif.
10. Tidak hanya terhad kepada aspek kewangan semata-mata, malah boleh memberi sumbangan mengikut kemahiran dan kemahiran masing-masing.
11. Semua pengalaman adalah penting untuk digunakan dalam membimbing pelajar dan murid di sekolah menghadapi persaingan yang sangat mencabar.
12. Sebagai penaja bilik khas atau sudut tertentu mengikut bidang masing-masing yang sesuai dengan aktiviti semasa, di sekolah.
13. Kerjasama erat dengan pihak sekolah dan Pengetua Guru Besar untuk berkongsi ilmu serta maklumat tentang kerjaya mereka agar memberi pelajar kesan yang positif.
14. Peranan aktif yang dimainkan akan mempunyai pengaruh yang besar terhadap kecemerlangan pendidikan kerana ia berkait rapat dengan sokongan emosi dan fizikal secara berterusan kepada pelajar-pelajar, kepada ibu bapa dan guru-guru, prasarana serta kualiti terbaik.
Saranan.
1. Mencontohi sistem Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) di Negara Findland dan Jepun khasnya yang menitik-beratkan akan asas pembelajaran dan pengajaran awal kanak-kanak (5 - 9 tahun, membina asas kekuatan), dengan adab dan sopan santun, pengukuhan dan kekuatan. mengikut landasan ajaran Islam. Umur 10 tahun darjah 4 baharulah dimulakan dengan pengajaran PDP dan seterusnya.
2. Menyusun, menghalusi akan keberkesanan dan melaksanakan Akta sekiranya belum terlaksana, dan penubuhan Alumni di semua peringkat Instirusi dan sekolah. Di semua Universiti pengajian tinggi termasuk swasta, semua sekolah menengah kebangsaan, semua sekolah rendah dan semua sekolah kebangsaan, semua SJK Tamil dan semua SJK China, termasuk sekolah persendirian mandatori tanpa kecuali.
3. Menggariskan aktiviti-aktiviti yang wajib ditubuhkan dan aktiviti-aktiviti pilihan dalam sesebuah Alumni disemua Institusi pendidikan tinggi, menengah, Kolej, sekolah dan yang sekelas dengannya.
4. Memulakan dasar aktiviti dengan kos tajaan yang rendah secara asas kukuh ke arah pelebaran aktiviti dengan bantuan peruntukan KPM menerusi kebenaran khas yang diluluskan.
5. Pengajian tinggi dan menengah atas harus mendahului penubuhannya sebagai penanda aras sebelum meneruskan ke peringkat sekolah rendah pula.
6. Keanggotaan ahli. Bagi ibu bapa bekas pelajar dan ibu bapa pelajar @ murid dengan pecahan iaitu bapa menganggotai Alumni di peringkat sekolah tinggi termasuk Universiti, Kolej, Maktab dan yang setaraf dengannya, dan di sekolah menengah rendah. Manakala ibu @ isteri-isteri pula menganggotai Alumni di sekolah rendah Tahun 1 hingga Tahun 6. Yakni dalam PIBG dan juga Alumninya (mungkin sukar). Begitu juga kesesuaian pendapatan keluarga dan kewangan harus diambil kira. ATAU yang difikirkan layak dan sesuai.
Yang harus difikirkan.
1. Kertas kerja jitu yang lengkap dan kemas untuk penubuhan Alumni disebuah sekolah / Institusi / Kolej.
2. Penglibatan amat diperlukan daripada pihak-pihak lain dalam memperkasakan Alumni yang akan ditubuhkan dan menjalankan aktiviti yang dibenarkan dengan mengambil kira kerjasama dan kesinambungannya. DBP dan ayah angkat contohnya.
3. Agihan beban tugas guru dan pegawai dilantik atau terlantik termasuk elaun sekiranya ada, agihan kerja, peruntukan sumber kewangan yang diperolehi, masa dan waktu perlaksanaan dan lain-lain berkaitan dalam organisasi Alumni sekiranya perlu dan lain-lain yang amat mendesak.
4. Huraian dan masalah pelaksanaan Alumni yang menggunakan perkhidmatan dan peranan kedai buku di sekolah rendah.
5. Sekolah menumpang dan Sekolah Kurang Murid (SKM) dan bagaimana pula sekolah-sekolah yang tidak didaftarkan termasuk sekolah Agama Islam, yang pastinya satu keluarga akan menganggotai lebih daripada satu Alumni.
7. Yang belum difikirkan akan kesesuaiannya demi kebaikan dan cabaran Alumni.
Rujukan.
https://www.bharian.com.my/rencana/minda-pembaca/2022/01/909138/alumni-sekolah-mampu-bantu-pendidikan-negara-masyarakat - Dilayari pada 19 Apr 2024.
https://www.scribd.com/doc/58356160/Kertas-Cadangan-Penubuhan-Alumni - Contoh penubuhan.
https://www.utusanborneo.com.my/2018/07/13/alumni-punya-peranan-penting - Dilayari pada 17 Apr 2024.
https://www.utusan.com.my/nasional/2023/07/alumni-sekolah-perlu-berperanan-bantu-sumbang-kepakaran/ - Dilayari pada 18 Apr 2024.
Nukilan: Nor Isna. 22 Apr 2024 / 13 Sya 1445H.